Dr Edna B. Foa – profesor psychologii klinicznej Uniwersytetu Pensylwanii, dyrektor Center for the Treatment and Study of Anxiety. Zajmuje się badaniem zagadnień z zakresu psychopatologii i leczenia zaburzeń lękowych, przede wszystkim zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego i zaburzenia stresowego pourazowego. Jest autorką 18 książek oraz ponad 350 artykułów i rozdziałów w książkach. Za swoją pracę została uhonorowana licznymi nagrodami i wyróżnieniami.
Dr Elna Yadin – psycholog, dyrektor kliniki leczenia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego w Center for the Treatment and Study of Anxiety na Uniwersytecie Pensylwanii. Jej zainteresowania obejmują badanie i leczenie zaburzeń lękowych, zwłaszcza zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego i zaburzenia stresowego pourazowego. Jest autorką prac na temat mózgowych mechanizmów wzbudzania i łagodzenia lęku oraz terapii zaburzeń lękowych u dzieci, nastolatków i dorosłych.
Dr Tracey K. Lichner – psycholog, przełożona superwizorów w Center for the Treatment and Study of Anxiety na Uniwersytecie Pensylwanii. Gdy pracowała na Uniwersytecie Johnsa Hopkinsa, brała udział w badaniach nad genetycznymi uwarunkowaniami zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego. Jej zawodowe zainteresowania obejmują psychoterapię oraz propagowanie wiedzy na temat opartych na dowodach terapii zaburzenia stresowego pourazowego, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego i przedłużającej się reakcji żałoby.
Bezsprzecznym walorem programu jest fakt, że prezentuje on dającą obecnie pacjentom największe szanse na wyleczenie metodę terapii OCD. Skuteczność terapii ekspozycji i powstrzymania reakcji została potwierdzona w licznych badaniach empirycznych. Autorki programu są autorytetami w dziedzinie pracy badawczej i klinicznej dotyczącej zaburzeń lękowych zwłaszcza zaburzenia obsesyjno - kompulsyjnego. Podręcznik terapeuty zawiera precyzyjne i praktyczne informacje dotyczące kolejnych etapów terapii i ewentualnych problemów, które mogą wystąpić w jej przebiegu. Poradnik pacjenta napisany przystępnym językiem będzie z pewnością dobrze służył osobom uczestniczącym w terapii.Joanna de Flassilier- Popławska - psycholog, certyfikowany psychoterapeuta. Ukończyła podyplomowe szkolenie w terapii poznawczo – behawioralnej dzieci, młodzieży i osób dorosłych prowadzone przez Oxford Cognitive Therapy Centre i Centrum Terapii Poznawczo – Behawioralnej.
Polecamy również program dla małych dzieci w wieku 5-8 lat Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego małego dziecka jak i dzieci i młodzieży w wieku 8-17 lat Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego dzieci i młodzieży.
Patronat:
Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej im. Zdzisława BizoniaPsychiatria.pl - portal wiedzy o psychiatrii i psychoterapiiPoza Schematami
SPIS TREŚCIO autorkach
O serii
Podziękowania
Rozdział 1Wstępne informacje dla terapeutów
Rozdział 2Diagnoza – ocena nasilenia objawów
Rozdział 3Elementy składowe ekspozycji i powstrzymania reakcji
Rozdział 4Sesja pierwsza: planowanie terapii – część 1
Rozdział 5Sesja druga: planowanie terapii – część 2
Rozdział 6Sesja trzecia: ekspozycja i powstrzymanie reakcji – wprowadzenie ekspozycji in vivo
Rozdział 7Sesja czwarta: ekspozycja i powstrzymanie reakcji – wprowadzenie ekspozycji wyobrażeniowej
Rozdział 8Sesje pośrednie: kontynuacja ekspozycji i powstrzymania reakcji
Rozdział 9Sesja ostatnia
Rozdział 10Najczęstsze problemy podczas ekspozycji i powstrzymania reakcji
Aneks 1 Informacje o pacjencie zaburzeniu
Aneks 2 Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne: przydatne informacje
Aneks 3 Przykładowy formularz samoobserwacji
Aneks 4 Formularz samoobserwacji
Aneks 5 Harmonogram spotkań
Aneks 6 Zasady rozmów telefonicznych z terapeutą
Aneks 7 Notatki z rozmów telefonicznych
Aneks 8
Plan terapii
Aneks 9 Informacje na temat terapii ekspozycji i powstrzymania reakcji w przypadku zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego
Aneks 10 Hierarchia ekspozycji
Aneks 11 Formularz zapisu ekspozycji dla terapeuty
Aneks 12 Zasady powstrzymywania się od wykonywania czynności natrętnych
Aneks 13 Formularz zapisu ekspozycji in vivo wykonywanej samodzielnie
Aneks 14 Scenariusz ekspozycji wyobrażeniowej
Aneks 15Formularz zapisu ekspozycji wyobrażeniowej wykonywanej samodzielnie
Aneks 16 Wskazówki dotyczące normalnych zachowań
Bibliografia