Niniejszy program psychoterapii poznawczo-behawioralnej OCD to praktyczny pomysł na leczenie dotkniętych tym zaburzeniem małych pacjentów. Psychoterapeuta, nie tylko CBT, znajdzie tu konkretne plany sesji i materiały dla pacjenta, a także podpowiedź, jak:
• w prosty i zrozumiały sposób mówić o OCD do kilkuletniego dziecka,
• angażować rodziców pacjenta w proces leczenia,
• nauczyć rodziców służyć dziecku pomocą w zwalczaniu objawów,
• dopasowywać rodzaj i zakres pomocy do możliwości dziecka, tak aby terapia była jak najbardziej efektywna.
Mocną stroną programu jest nacisk na budowanie kompetencji dziecka w zakresie aktywnego przeciwstawiania się objawom OCD i motywacji do przeprowadzania samodzielnych ekspozycji z powstrzymaniem reakcji.
dr n. med. Monika Szaniawska
psychoterapeuta i superwizor PTTPB
Terapia poznawczo-behawioralna jest opartą na dowodach naukowych metodą leczenia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego, nierzadko spotykanego w praktyce psychologów i psychiatrów dziecięcych. Dotychczas brakowało jednak w polskiej literaturze przedmiotu publikacji opisujących protokół terapeutyczny stosowany w leczeniu tego zaburzenia u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Niniejszy komplet, to jest podręcznik terapeuty i poradnik pacjenta, opracowany przez wybitnych znawców tematu, wypełnia tę lukę. Zawiera niezwykle cenne praktyczne wskazówki pomagające skutecznie przeprowadzić psychoedukację dziecka i jego rodziców oraz zaangażować ich w niełatwy proces leczenia.
Olga Olszewska
psychiatra dzieci i młodzieży, psychoterapeuta i superwizor dydaktyk PTTPB, wykładowca Szkoły Psychoterapii Crescentia
Oparty na solidnych podstawach naukowych i poparty rzetelnymi badaniami skuteczności protokół terapeutyczny jest bardzo cennym narzędziem. Ten dotyczy terapii małego dziecka, co dodaje mu wartości, ponieważ niewiele jest całościowych, szczegółowych modeli pracy z najmłodszymi pacjentami – dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Kolejna niepodważalna zaleta wiąże się z tym, że zaplanowane oddziaływania obejmują i angażują całą rodzinę. Autorki nie tylko uwzględniają znaczenie rodziców w procesie zdrowienia dziecka, lecz biorą także pod uwagę fakt, że oprócz stosownej psychoedukacji rodzice potrzebują też narzędzi i wsparcia w tej trudnej dla całej rodziny sytuacji. Otrzymujemy więc pomoc w budowaniu efektywnego zespołu wspomagającego dziecko w radzeniu sobie z objawami OCD. Zarówno podręcznik terapeuty, jak i poradnik pacjenta stanowią nieocenione wsparcie w diagnozie, leczeniu i monitorowaniu efektów psychoterapii, a tym samym w powrocie małego pacjenta i jego rodziny do zdrowia.
Emilia Link-Dratkowska
psycholog kliniczna, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna
O autorkach
Dr Jennifer B. Freeman – adiunkt w instytucie Warren Alpert Medical School Uniwersytetu Browna, współzałożycielka i jedna z dyrektorów kliniki badania lęku u dzieci Pediatric Anxiety Research Clinic w Bradley/Hasbro Children’s Research Center, psycholog w Rhode Island Hospital. Jest głównym badaczem nadzorującym realizowane w różnych placówkach projekty badawcze National Institute of Mental Health dotyczące efektów leczenia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci. Jest superwizorem terapii poznawczo-behawioralnej i wykładowcą Uniwersytetu Browna. Jej zainteresowania badawcze obejmują również wpływ funkcjonowania rodziny na zaburzenia lękowe u dzieci. Jest autorką referatów i artykułów na temat leczenia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego.
Dr Abbe Marrs Garcia – adiunkt w instytucie Warren Alpert Medical School Uniwersytetu Browna, jedna z dyrektorów Pediatric Anxiety Research Clinic w Bradley/Hasbro Children’s Research Center, psycholog w Rhode Island Hospital. Jako klinicysta specjalizuje się w poznawczo-behawioralnej terapii zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży. Współprowadzi kilka projektów badawczych dotyczących efektów leczenia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u młodych pacjentów. Jest autorką referatów i artykułów na temat zaburzeń lękowych u dzieci oraz zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u młodzieży.
Polecamy również program dla dzieci i młodzieży w wieku 8-17 lat Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego dzieci i młodzieży jak i dla osób dorosłych Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne. Terapia ekspozycji i powstrzymania reakcji.
Patronat:Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej im. Zdzisława BizoniaZdrowa Głowa - psychoterapia i rozwój osobistyEdukacjaMedyczna.plPolskie Stowarzyszenie Studentów i Absolwentów Psychologii
Spis treści
O autorkach
O serii
Podziękowania
Rozdział 1
Wstępne informacje dla terapeutów
Rozdział 2
Diagnoza – ocena nasilenia objawów
Rozdział 3
Sesja pierwsza: przedstawienie programu terapii
Rozdział 4
Sesja druga: podstawy terapii
Rozdział 5
Sesja trzecia: przedstawienie dziecku programu terapii
Rozdział 6
Sesja czwarta: terapia z udziałem całej rodziny
Rozdział 7
Sesja piąta: ekspozycja i powstrzymanie reakcji oraz modelowanie
Rozdział 8
Sesja szósta: ekspozycja i powstrzymanie reakcji oraz wprowadzenie do metody budowania rusztowania
Rozdział 9
Sesja siódma: ekspozycja i powstrzymanie reakcji z wykorzystaniem metody budowania rusztowania
Rozdział 10
Sesja ósma: ekspozycja i powstrzymanie reakcji – środkowa część hierarchii objawów oraz stosowanie narzędzi w różnych kontekstach
Rozdział 11
Sesja dziewiąta: ekspozycja i powstrzymanie reakcji – środkowa część hierarchii objawów oraz poszerzanie zakresu stosowania strategii
Rozdział 12
Sesja dziesiąta: ekspozycja i powstrzymanie reakcji – górna część hierarchii objawów oraz przygotowanie do zakończenia terapii
Rozdział 13
Sesja jedenasta: ekspozycja i powstrzymania reakcji – górna część hierarchii objawów oraz zapobieganie nawrotom zaburzenia
Rozdział 14
Sesja dwunasta: podsumowanie terapii i przyjęcie pożegnalne
Aneks 1
Listy kontrolne sprawdzające dokładność realizacji założeń terapii
Aneks 2
Skala Przystosowania Rodziny i Wpływu OCD Dziecka na Rodzinę (Family Accommodation and Impact Scale-Child, FAIS-C)
Aneks 3
Skala Obsesji i Kompulsji Yale-Brown dla Dzieci (Children’s Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale, CY-BOCS) – lista kontrolna objawów na podstawie samoobserwacji
Bibliografia