Ogromnym walorem trafiającego w Państwa ręce programu terapeutycznego jest to, że odwołuje się on do metod o udowodnionej empirycznie skuteczności w leczeniu zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego, równocześnie uwzględniając kontekst rozwojowy i rodzinny młodych pacjentów.
Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne występuje u około 1–2% osób w wieku rozwojowym i z reguły ma charakter przewlekły. Nieleczone bardzo utrudnia codzienne funkcjonowanie młodego człowieka, a także może zakłócać osiąganie przez niego kolejnych etapów rozwoju na poziomie adekwatnym do wieku.
Niniejszy podręcznik wypełnia lukę na polskim rynku wydawniczym i stanowi doskonałą pomoc dla terapeutów pracujących z młodymi pacjentami, których głównym problemem jest zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne. Badania pokazują, że najbardziej skuteczną formą pomocy osobom dotkniętym tym zaburzeniem jest terapia poznawczo-behawioralna, a zwłaszcza terapia oparta na ekspozycji i powstrzymaniu reakcji.
Zaproponowany przez autorów wystandaryzowany program terapii poznawczo-behawioralnej jest przeznaczony dla dzieci i młodzieży w wieku 8–17 lat. Składają się nań ćwiczenia ekspozycji i powstrzymania reakcji oraz techniki restrukturyzacji poznawczej przeznaczone dla pacjenta, a także poznawczo-behawioralne oddziaływania skierowane do jego rodziców i rodzeństwa. Terapia obejmuje dwanaście sesji realizowanych w ciągu czternastu tygodni, przy czym jej długość może być elastycznie dostosowywana do potrzeb dziecka i jego rodziny.
Na program składają się dwie publikacje: podręcznik terapeuty i poradnik pacjenta. Podręcznik krok po kroku prowadzi terapeutę przez kolejne etapy terapii. Natomiast poradnik stanowi integralną całość z podręcznikiem i zawiera przypomnienie wszystkich najważniejszych informacji, które pacjent uzyskał podczas sesji, oraz formularze niezbędne do wykonywania zadań wyznaczonych między sesjami.
Z wielką radością przyjmuję dostępność na polskim rynku wydawniczym kolejnego programu terapeutycznego o udowodnionej empirycznie skuteczności, tym bardziej że jest to pierwsza publikacja, która prezentuje podejście terapeutyczne dopasowane do potrzeb dzieci i adolescentów cierpiących na zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne oraz ich rodzin.
Ida Derezińska
psycholog kliniczna, psychoterapeutka dzieci i młodzieży, superwizorka psychoterapii poznawczo-behawioralnej, SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny - Szkoła Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej