Autorzy – światowej sławy specjaliści w tej dziedzinie – przedstawiają model terapii schematów oraz stosowane w niej techniki, ilustrując wszystko opisami przypadków konkretnych zaburzeń. W części poświęconej stricte procesowi terapeutycznemu charakteryzują interwencje poznawcze, emocjonalne i behawioralne właściwe dla poszczególnych trybów, a także specyfikę relacji terapeutycznej. Podsumowują też główne cele i strategie terapii schematów oraz podają wytyczne dotyczące wprowadzenia indywidualnego modelu trybów.
Prezentowane w książce podejście poszerza obszar zainteresowań terapii schematów o chroniczne problemy emocjonalne. Skupia się na aktualnym modelu trybów, ułatwiającym konceptualizację przypadku i pozwalającym płynniej wprowadzać interwencje emocjonalne.
Niniejsza książka to nieocenione źródło wiedzy dla klinicystów i terapeutów chcących zdobyć praktyczne informacje na temat najnowszych technik terapeutycznych.
Arnoud Arntz – profesor psychologii klinicznej i psychopatologii eksperymentalnej na Uniwersytecie Maastricht oraz dyrektor naukowy uniwersyteckiego Centrum Badawczego Psychopatologii Eksperymentalnej. Zajmuje się badaniem psychologicznych teorii i terapii lęku i zaburzeń osobowości. Pod jego kierunkiem prowadzone są w Holandii wieloośrodkowe badania nad skutecznością terapii schematów w leczeniu różnych zaburzeń osobowości. W ramach praktyki prowadzi również terapię poznawczo-behawioralną i terapię schematów.
Gitta Jacob – psycholog kliniczna, psychoterapeutka pracująca w nurcie poznawczym i terapii schematów na Wydziale Psychologii Klinicznej i Psychoterapii Uniwersytetu we Fryburgu. Jest członkiem założycielem Międzynarodowego Towarzystwa Terapii Schematów. Przewodniczyła grupie roboczej do spraw zaburzenia osobowości typu borderline na oddziale psychiatrii i psychoterapii Szpitala Uniwersyteckiego we Fryburgu.
Opisywana metoda terapeutyczna zachwyca swoją skutecznością oraz czerpaniem inspiracji z różnych szkół terapeutycznych. Jednocześnie prowokuje do stawiania ważnych pytań dotyczących roli relacji terapeutycznej i postaw terapeuty. Czytelnicy zainteresowani psychoterapią i terapeuci otrzymują pozycję, która jest przystępna i przemawiająca do intuicji. Rozważania teoretyczne wzbogacone są opisami praktyki terapeutycznej – zarówno opisami przypadków, ich konceptualizacją w języku terapii schematów, jak i krótkimi fragmentami sesji. Po każdym rozdziale autorzy przedstawiają krótką serię pytań i odpowiedzi, która ułatwia przyswojenie prezentowanych treści. Niewątpliwą zaletą jest ograniczenie prezentowanej tematyki jedynie do opisu pracy z trybami w terapii schematu. Systematyzuje to prezentowaną wiedzę i znacznie upraszcza zawiłą problematykę terapeutyczną.
dr Konrad Ambroziak - certyfikowany terapeuta poznawczo-behawioralny, członek Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo-Behawioralnej, Polskiego Towarzystwa Terapii Motywując.ej i międzynarodowego zrzeszenia trenerów Dialogu Motywującego.
Książka jest niezbędnikiem dla każdego psychoterapeuty schematu. Złożone zagadnienia wyjaśnia w sposób zrozumiały i porządkujący, a skomplikowane zagadnienia teoretyczne 18 trybów przybliża przykładami klinicznymi. Dzięki temu jaśniejsze staje się różnicowanie trybów i ich związek z zaburzeniami emocjonalnymi, czy problemami osobowościowymi. Autorzy przeprowadzają czytelnika przez procesy diagnozy, konceptualizacji przypadku oraz leczenia poszczególnych trybów.
Marzenna Kucinska - superwizor Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej
Druga część „Terapia” to niezbędny przewodnik do pracy z pacjentem dla każdego terapeuty schematu. Wszystko jest niezwykle ważne i godne zapamiętania. W tej części opisana jest praca poznawcza, doświadczeniowa, behawioralna oraz oparta na relacji terapeutycznej w odniesieniu do konkretnego trybu. Każdy rozdział poświęcony jest oddzielnemu trybowi. Omówione są techniki pracy z trybami, ale także są one przedstawione na przykładach fragmentów sesji terapeutycznych. Każdy rozdział zakończony jest zbiorem odpowiedzi na najczęstsze zadawane pytania, co uzupełnia wcześniej przeczytany materiał.
Jestem przekonana, że jest to obowiązkowa lektura w biblioteczce terapeuty, gdyż bez wątpienia należy do pozycji, po które sięga się nie jeden raz.
Marta Żurowska - superwizor i psychoterapeuta schematu
Patronat:
Polskie Stowarzyszenie Terapii Poznawczej i SchematuPolskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej im. Zdzisława BizoniaPoza SchematamiPolskie Stowarzyszenie Studentów i Absolwentów Psychologii
Polecamy recenzje:Magazyn Psychologiczny Tu i Teraz„Terapia schematów w praktyce”, czyli przyzwij na pomoc TerminatoraSPIS TREŚCIO autorach
Podziękowania
Przedmowa
Część 1Konceptualizacja przypadku
Rozdział 1Podstawowe zagadnienia
1.1. Nieadaptacyjne schematy
1.2. Potrzeby pacjentów
1.3. Radzenie sobie ze schematem
1.4. Model trybów schematów
1.5. Często zadawane pytania
Rozdział 2Pojęcie trybów
2.1. Przegląd trybów schematów
2.2. Konceptualizacja przypadku w ramach modelu trybów
2.3. Specyficzne modele trybów dla różnych zaburzeń osobowości
2.4. Często zadawane pytania
Rozdział 3Omówienie modelu trybów z pacjentem
3.1. Planowanie terapii z użyciem modelu trybów
3.2. Często zadawane pytania
Część 2Terapia
Rozdział 4Ogólny zarys terapii
4.1. Cele terapii w przypadku poszczególnych trybów
4.2. Techniki terapeutyczne
4.3. Relacja terapeutyczna
4.4. Często zadawane pytania
Rozdział 5Przezwyciężanie trybów radzenia sobie
5.1. Relacja terapeutyczna
5.2. Techniki poznawcze
5.3. Techniki skoncentrowane na emocjach
5.4. Techniki behawioralne
5.5. Często zadawane pytania
Rozdział 6Leczenie trybu Wrażliwego Dziecka
6.1. Ograniczone powtórne rodzicielstwo w relacji terapeutycznej
6.2. Techniki poznawcze
6.3. Techniki skoncentrowane na emocjach
6.4. Techniki behawioralne
6.5. Często zadawane pytania
Rozdział 7Leczenie trybów Złoszczącego się Dziecka i Impulsywnego Dziecka
7.1. Relacja terapeutyczna
7.2. Techniki poznawcze
7.3. Techniki skoncentrowane na emocjach
7.4. Techniki behawioralne
7.5. Często zadawane pytania
Rozdział 8Leczenie nieadaptacyjnych trybów rodzicielskich
8.1. Relacja terapeutyczna
8.2. Techniki poznawcze
8.3. Techniki skoncentrowane na emocjach
8.4. Techniki behawioralne
8.5. Często zadawane pytania
Rozdział 9Wzmacnianie trybu Zdrowego Dorosłego
9.1. Relacja terapeutyczna
9.2. Techniki poznawcze
9.3. Techniki skoncentrowane na emocjach
9.4. Techniki behawioralne
9.5. Zakończenie terapii
9.6. Często zadawane pytania
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks haseł