Terapeuci poznawczo-behawioralni pracujący z dziećmi i młodzieżą, doczekali się podręcznika, który w niezwykle przystępny sposób pokazuje jak do tej grupy pacjentów, wykorzystać osiągnięcia terapii schematów. Mogłoby się wydawać, że nie ma możliwości przepracowania powtórnego ograniczonego rodzicielstwa, czy nieadekwatnie zaspokojonych potrzeb, z pacjentami, którzy nadal pozostają zależni od swoich opiekunów. Pojawiający się konflikt lojalności byłby tu zbyt obciążający dla dziecka. Autorzy podważają ten mit. Wręcz przeciwnie!
Terapia schematów stosowana w tej grupie pacjentów to doskonałe narzędzie, które przenosi uwagę z problemu dziecka i rodzica na więź i relację między nimi. Można by się pokusić o stwierdzenie, że terapia schematów stosowana w pracy z młodym pacjentem jest czymś na kształt systemowej koncepcji rozumienia problemu. Koncepcja trybów stosowana do opisu zachowań i odczuć pacjenta otwiera bezpieczną przestrzeń, w której jest miejsce dla wszystkich trudnych doświadczeń dziecka i rodziny.
Autorzy dzielą się pomysłami na to jak wykorzystać koncepcję trybów by pomóc rodzicom zobaczyć konflikty rozgrywające się w dziecku, po to by z jednej strony zrozumieć mechanizm danego zaburzenia, a z drugiej rozluźnić jego związek z JA. Znajdziemy w książce także wiele ciekawych pomysłów na to jak uczynić pracę z trybami fajną zabawą. Są kukiełki, niedokończone historie, obrazki, maski, metafory, bajki i wiele innych technik twórczych, służących do pracy z trybami i schematami. Zebrane i uporządkowane w podręczniku narzędzia stanowią niezwykle przydatne źródło inspiracji i doświadczeń mających cele terapeutyczne. Ponadto, pozycja zawiera wiele uzupełniających materiałów dostępnych online, które ubogacą pracę z pacjentem.
Christof Loose
W imieniu swoim i innych terapeutów dzieci i młodzieży współpracujących z Centrum Terapii Poznawczo-Behawioralnej CTPB przekazujemy ogromne podziękowania dla Doktora Loose’a i współautorów! To książka, która powinna znaleźć się w biblioteczce każdego terapeuty dzieci i młodzieży.
Kinga Kałuska-Złotorowicz – psycholog i pedagog, certyfikowany terapeuta poznawczo-behawioralny. W swojej pracy wykorzystuje założenia terapii poznawczo-behawioralnej i terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach (ukończyła szkolenie I i II stopnia). Należy do Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo-Behawioralnej i Stowarzyszenia Terapeutów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach. Jest działaczem Warszawskiego Systemu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Współpracuje z Centrum Terapii Poznawczo-Behawioralnej w Warszawie.