Psychoterapia schematów osób dorosłych okazała się sukcesem, dlatego kwestią czasu było pojawienie się prób zastosowania tej metody w pracy z dziećmi i nastolatkami. Niniejsza książka skłania do refleksji. Jest dowodem na to, że psychoterapia cały czas się zmienia, rozwija i przynosi nowe koncepcje oraz techniki, które mogą wzbogacić warsztat terapeuty. Zakładając, że nasze nieadaptacyjne schematy kształtują się od momentu urodzenia (często dlatego, że ważne dla nas osoby nie potrafią dać nam tego, czego same kiedyś w dzieciństwie nie otrzymały), książka stanowi fascynującą propozycję pozytywnego wpływania na kształtujące się schematy, począwszy od pracy z rodzicami niemowlęcia, a skończywszy na terapii młodego dorosłego.
dr Artur Kołakowski
psychiatra dzieci i młodzieży, psychoterapeuta
Sądzę, że nikt, pracujący z pacjentami dziecięcymi i młodzieżowymi, zapoznając się z propozycjami, jakie oferują w tej książce autorzy – nie będzie miał wątpliwości, co do tego, że są oni praktykami i to, co przekazują nam w swoim podręczniku zostało zweryfikowane w toku ich własnej pracy.
Wszystko to sprawia, ze otrzymujemy niezwykle interesującą, użyteczną i pobudzającą – nomen omen – do nie schematycznego wspierania młodego pacjenta (i jego rodziców) w radzeniu sobie z trudnościami i kształtowaniu Zdrowego Dorosłego.
Emilia Link – Dratkowska - psycholog kliniczny dzieci i młodzieży, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, terapeuta integracji sensorycznej.
Terapia schematów stosowana w tej grupie pacjentów to doskonałe narzędzie, które przenosi uwagę z problemu dziecka i rodzica na więź i relację między nimi. Można by się pokusić o stwierdzenie, że terapia schematów stosowana w pracy z młodym pacjentem jest czymś na kształt systemowej koncepcji rozumienia problemu. Koncepcja trybów stosowana do opisu zachowań i odczuć pacjenta otwiera bezpieczną przestrzeń, w której jest miejsce dla wszystkich trudnych doświadczeń dziecka i rodziny.
Kinga Kałuska-Złotorowicz - psycholog i pedagog, certyfikowany terapeuta poznawczo-behawioralny
Dr Christof Loose – certyfikowany terapeuta i superwizor terapii schematów. Pracuje w Instytucie Psychologii Eksperymentalnej Zakładu Psychologii Klinicznej na Uniwersytecie w Düsseldorfie. Jest przewodniczącym grupy roboczej ds. terapii schematów dzieci i młodzieży International Society of Schema Therapy. Prowadzi praktykę prywatną.
Peter Graaf – certyfikowany psychoterapeuta i superwizor terapii schematów International Society of Schema Therapy. Pracuje jako psycholog i terapeuta dzieci i młodzieży w Werner Otto Institut, Kinderpsychiatrische Eltern-Kind-Klinik w Hamburgu.
Dr Gerhard Zarbock – certyfikowany terapeuta i superwizor terapii schematów International Society of Schema Therapy, psycholog i psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Dyrektor Institut für Verhaltenstherapie-Ausbildung w Hamburgu.
Patronat:
Centrum Terapii Poznawczo-Behawioralnej
Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej
Polskie Stowarzyszenie Terapii Poznawczej i Schematu
Polskie Stowarzyszenie Studentów i Absolwetnów Psychologii
SPIS TREŚCI Przedmowa Eckhard Roediger
Wprowadzenie Christof Loose, Peter Graaf, Gerhard Zarbock
Rozdział 1 Terapia schematów w pracy z dziećmi i młodzieżą — podstawowe zagadnienia - Gerhard Zarbock, Christof Loose, Peter Graaf
1.1. Psychorozwojowe aspekty terapii schematów
1.2. Model terapii schematów
1.3. Model trybów vv pracy z dziećmi i młodzieżą
1.4. Cechy szczególne terapii schematów uwarunkowane wiekiem pacjenta
1.5. Dostępność terapii schematów
Rozdział 2 Terapia schematów w przypadku niemowląt i małych dzieci - Katharina Armour, Sophie Króger, Gerhard Zarbock
2.1. Specyficzne zadania i kwestie rozwojowe, potencjalne kryzysy, konflikty i traumy z perspektywy terapii schematów
2.2. Mężczyzna w roli ojca z perspektywy terapii schematów
2.3. Diagnoza, psychoedukacja i terapia zakorzeni regulacji w terapii schematów
2.4. Terapia schematów w praktyce: strategie terapeutyczne i techniki dostosowane do wieku dziecka
2.5. Podsumowanie
Rozdział 3Terapia schematów w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym - Christof Loose, Peter Graaf, Katharina Armour
3.1. Specyficzne zadania i kwestie rozwojowe, potencjalne kryzysy, konflikty i traumy z perspektywy terapii schematów
3 2 Diagnoza, psychoedukacja i leczenie w duchu terapii schematów
3.3. Terapia schematów w praktyce: kształtowanie relacji i strategie terapii odpowiednie do wieku dziecka
3.4. Opis przypadku: wyniki diagnozy oraz postępowanie terapeutyczne
3.5. Podsumowanie
Rozdział 4Terapia schematów w przypadku dzieci w wieku szkolnym - Peter Graaf, Christof Loose
4.1. Specyficzne dla wieku szkolnego zadania rozwojowe i konflikty
4.2. Koncepcje diagnozy dzieci szkolnych w terapii schematów
4.3. Terapia schematów w praktyce: kształtowanie relacji terapeutycznej i strategie terapii odpowiednie do wieku dziecka
4.4. Podsumowanie
Rozdział 5Terapia schematów w przypadku nastolatków - Christof Loose, Peter Graaf
5.1. Specyficzne dla okresu dojrzewania zadania i kwestie rozwojowe, potencjalne kryzysy, konflikty i traumy oraz ich wpływ na rozwój poznawczy
5.2. Diagnoza, psychoedukacja i leczenie w duchu terapii schematów
5.3. Terapia schematów w praktyce: kształtowanie relacji terapeutycznej i strategie terapeutyczne odpowiednie do wieku pacjenta
5.4. Podsumowanie
Rozdział 6 Terapia schematów w przypadku młodych dorosłych - Christine Zens, Silka Hugona
6.1. Specyficzne dla wieku zadania i kwestie rozwojowe, potencjalne o kryzysy, konflikty i traumy z perspektywy terapii schematów
6.2. Diagnoza, psychoedukacja oraz leczenie i obraz kliniczny najczęstszych zaburzeń według terapii schematów
6.3. Terapia schematów w praktyce: strategie terapeutyczne, kształtowanie relacji terapeutycznej I techniki odpowiednie do wieku pacjenta
6.4. Podsumowanie
Rozdział 7 Techniki terapeutyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą - Peter Graaf, Chrisłof Loose
7.1. Uwagi wstępne: motywacja dzieci i młodzieży do terapii
7.2. Praca z trybami: podstawowe elementy, materiały i pomoce
7.3. Budowanie relacji terapeutycznej jako zasadniczy element terapii schematów
7.4. Empatyczna konfrontacja
7.5. Zorientowana na tryby terapia przez zabawę
7.6. Praca z historiami
7.7. Psychoedukacja
7.8. Wykorzystanie obrazków, rysunków i innych technik twórczych w pracy nad schematami i trybami
7.9. Praca z trybami przy użyciu krzeseł
7.10. Praca z trybami przy użyciu lalek (marionetek, pacynek, kukiełek) i innych figur
7.11. Budowanie „wewnętrznego domu"
7.12. Praca wyobrażeniowa
7.13. Karty przypominające i podobne pomoce
7.14. Zadania domowe
7.15. Podsumowanie i wskazówki dotyczące łączenia poszczególnych technik
Rozdział 8 Praca z rodzicami pacjenta w ramach terapii schematów - Peter Graaf
8.1. Sposoby pracy z rodzicami
8.2. Perspektywy rozwoju systemowej terapii schematów
8.3. Konstelacje trybów i aktywowanie się trybów w systemie
8.4. Rola terapeuty wobec rodziców: relacja terapeutyczna na trudnym polu między poradnictwem, coachingiem, udzielaniem wskazówek i terapią
8.5. Diagnozowanie schematów i trybów rodziców pacjenta
8.6. Psychoedukacja oparta na wyjaśnieniach i rysunkach
8.7. Interwencje stosowane w pracy ze schematami i z trybami
8.8. Opis przypadku: stosowanie różnych interwencji w praktyce
8.9. Podsumowanie
Rozdział 9 Terapia schematów a wniosek o terapię - ChrhłolLoose, Petra Baumann-Frankenberger, Gerhard Zarbock
9.1. Informacje na temat objawów
9.2. Informacje na temat pacjenta i zaburzenia
9.3. Orzeczenie dotyczące stanu psychicznego pacjenta w morce składania wniosku
9.4. Orzeczenie dotyczące chorób somatycznych
9.5. Analiza zachowań pacjenta i warunków sprzyjających rozwinięciu się zaburzenia
9.6. Diagnoza
9.7. Cele terapii i rokowanie
9.8. Plan leczenia uwzględniający techniki terapii schematów
9.9. Podsumowanie
Rozdział 10 Terapia schematów dzieci i młodzieży - rozwijające się podejście - Christof Loose, Petra Baumann-Frankenberger
10.1. Krajowe i międzynarodowe grupy robocze
10.2. Doskonalenie zawodowe terapeutów
10.3. Terapia schematów w kształceniu terapeutów dzieci i młodzi
Wykaz autorów
Wykaz materiałów online
Indeks osobowy
Indeks rzeczowy