Gillian Heath – psycholożka kliniczna, certyfikowana terapeutka (poziom zaawansowany), trenerka i superwizorka terapii schematów. Współdyrektorka programu szkoleniowego Schema Therapy Associates Training. Wraz z Tarą Cutland Green opracowała zestaw filmów szkoleniowych na temat podstawowych i zaawansowanych metod terapii schematów Schema therapy toolkit, a także poświęcony temu modelowi terapii rozdział w podręczniku Handbook of adult clinical psychology. Jej zainteresowania kliniczne obejmują traumę złożoną, trudności na poziomie osobowości, zaburzenia odżywiania, a także lęk i depresję.
Helen Startup – psycholożka kliniczna, certyfikowana terapeutka i superwizorka poznawczo-behawioralna oraz certyfikowana terapeutka schematów (poziom zaawansowany). Współdyrektorka wydziału psychologii Sussex Partnership NHS Eating Disorders Service. Pracuje naukowo i pełni honorową funkcję starszej wykładowczyni na Sussex University. Jest współautorką książki Cognitive interpersonal therapy workbook for treating anorexia nervosa. Wraz z Janisem Briedisem kieruje ośrodkiem Schema Therapy School UK Ltd, który oferuje specjalistyczne warsztaty i szkolenia certyfikujące z zakresu terapii schematów na terenie Wielkiej Brytanii.
SPIS TREŚCI
Przedmowa - Arnoud Arntz
O autorach
Podziękowania
Wprowadzenie do terapii schematów. Źródła, ogólny zarys, status badań naukowych oraz kierunki przyszłego rozwoju – Cathy Flanagan, Travis Atkinson i Jeffrey Young
CZĘŚĆ I
DIAGNOZA, SFORMUŁOWANIE PRZYPADKU
I PODSTAWOWE POTRZEBY
Rozdział 1
Diagnoza i sformułowanie przypadku w terapii schematów - Tara Cutland Green i Anna Balfour
Rozdział 2
Techniki doświadczeniowe w procesie diagnozy - Benjamin Boecking i Anna Lavender
Rozdział 3
Perspektywa somatyczna w terapii schematów. Ciało a świadomość i przekształcanie trybów i schematów - Janis Briedis i Helen Startup
Rozdział 4
Rozumienie i zaspokajanie podstawowych potrzeb emocjonalnych - George Lockwood i Rachel Samson
CZĘŚĆ II
TWÓRCZE METODY PRACY Z WYOBRAŻENIAMI
Rozdział 5
Podstawowe zasady pracy wyobrażeniowej - Susan Simpson i Arnoud Arntz
Rozdział 6
Wyobrażeniowa zmiana skryptów dla wspomnień z dzieciństwa - Chris Hayes i Remco van der Wijngaart
Rozdział 7
Praca ze wspomnieniami traumy i złożonym zespołem stresu pourazowego - Christopher William Lee i Katrina Boterhoven de Haan
Rozdział 8
Praca wyobrażeniowa dotycząca bieżących zdarzeń - Offer Maurer i Eshkol Rafaeli
CZĘŚĆ III
TWÓRCZE WYKORZYSTANIE PRACY Z KRZESŁAMI, DIALOGÓW MIĘDZY TRYBAMI I ZABAWY
Rozdział 9
Twórcze wykorzystanie dialogów między trybami w pracy z Wrażliwym Dzieckiem i trybami Dysfunkcyjnego Krytyka - Joan Farrell i Ida Shaw
Rozdział 10
Spontaniczność i zabawa w terapii schematów - Ida Shaw
Rozdział 11
Twórcze metody pracy z trybami radzenia sobie z wykorzystaniem krzeseł - Gillian Heath i Helen Startup
Rozdział 12
Zmniejszanie przepaści między ogólną i sądową praktyką kliniczną. Praca „tu i teraz” z trudnymi trybami schematów - David Bernstein i Limor Navot
Rozdział 13
Terapia schematów dla par: interwencje wspierające bezpieczne więzi - Travis Atkinson i Poul Perris
CZĘŚĆ IV
EMPATYCZNA KONFRONTACJA I RELACJA TERAPEUTYCZNA
Rozdział 14
Sztuka empatycznej konfrontacji i wyznaczania granic - Wendy Behary
Rozdział 15
Autentyczność i otwartość w relacji terapeutycznej - Michiel van Vreeswijk
Rozdział 16
Schematy terapeuty i dbanie o siebie - Christina Vallianatou i Tijana Mirović
CZĘŚĆ V
ROZWIJANIE ZDROWEGO DOROSŁEGO I ZAKOŃCZENIE TERAPII
Rozdział 17
Rozwijanie współczującego umysłu w celu wzmacniania Zdrowego Dorosłego - Olivia Thrift i Chris Irons
Rozdział 18
Budowanie Zdrowego Dorosłego w zaburzeniach odżywiania: terapia schematów i terapia skoncentrowana na emocjach w leczeniu jadłowstrętu psychicznego - Anna Oldershaw i Helen Startup
Rozdział 19
Podejście krótkoterminowe: terapia poznawczo-behawioralna oparta na schematach - Stirling Moorey, Suzanne Byrne i Florian Ruths
Rozdział 20
Zakończenie terapii a relacja terapeutyczna - Tünde Vanko i Dan Roberts
Indeks osobowy
Indeks rzeczowy