Przemysław Bąbel – doktor psychologii, adiunkt w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie kieruje Zespołem Badania Bólu. Prowadzi badania nad placebo i bólem, zajmuje się także zastosowaniami analizy zachowania i psychologii pamięci w edukacji. Autor przeszło 40 artykułów naukowych opublikowanych w najlepszych czasopismach krajowych i zagranicznych (m.in. „European Journal of Pain”, „Evaluation & the Health Professions”, „International Dental Journal”, „Japanese Psychological Research”, „Medical Principles and Practice”, „Memory”, „Pain”) oraz blisko 100 popularnonaukowych. Współautor książek Analiza zachowania od A do Z (GWP, 2010), Trening pamięci. Projektowanie, realizacja, techniki i ćwiczenia (Difin, 2011), Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania (GWP, 2012) oraz współredaktor monografii Współczesna psychologia behawioralna. Wybrane zagadnienia (WUJ, 2008) i numeru „Psychologii Rozwojowej” Zaburzenia rozwoju. Konteksty terapii behawioralnej (2011, t. 16, nr 3), a także redaktor cyklu artykułów pt. Problemy terapii behawioralnej w czasopiśmie „Postępy Psychiatrii i Neurologii” (2014, t. 23). Jest członkiem Association for Psychological Science, International Association for the Study of Pain, Association for Behavior Analysis International oraz współzałożycielem Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej, którego w latach 2004–2011 był prezesem. Członek Rady Redakcyjnej czasopisma „Psychologia w Szkole” oraz współpracownik magazynu psychologicznego „Charaktery”, którego w latach 2007–2010 był redaktorem naukowym. Laureat Nagrody Prezesa PAN „Złoty Umysł – Mistrz Popularyzacji Wiedzy” 2008.
Marzena Wiśniak – absolwentka kulturoznawstwa i studiów doktoranckich z zarządzania; ma bogate doświadczenie w tworzeniu i realizacji projektów edukacyjnych, kulturalnych i społecznych adresowanych do różnych grup odbiorców. Obecnie jest zastępcą dyrektora jednej z polskich filharmonii. Lubi stoików i bieganie.
Patronat:
"Głos Nauczycielski"Edukacja Internet DialogSPIS TREŚCIWprowadzenie, czyli na czym polega skuteczna edukacja
Rozdział 1Koncentracja, czyli o kierowaniu uwagą uczniów
Rozdział 2Porcjowanie, czyli grupowanie informacji
Rozdział 3Powtarzanie, czyli ćwiczenie czyni mistrza
Rozdział 4Rozumienie, czyli schodzenie na poziom semantyczny
Rozdział 5Kolejność informacji, czyli o znaczeniu miejsca w szeregu
Rozdział 6Obraz silniejszy niż słowo, czyli o angażowaniu wyobraźni
Rozdział 7Odnoszenie do Ja, czyli o łączeniu wiedzy z osobą ucznia
Rozdział 8Uczenie się przez doświadczenie, czyli przeżyć znaczy wiedzieć
Rozdział 9Emocje, czyli akumulator pamięci
Rozdział 10Czas na przerwę, czyli wiedza musi się uleżeć
Rozdział 11Wskazówki do przypominania, czyli jak zapamiętać, żeby sobie przypomnieć
Rozdział 12Motywowanie uczniów, czyli o roli wzmacniania
Podsumowanie
Bibliografia