Książka w ciekawy sposób podejmuje bardzo trudną tematykę, jaką jest agresja i zaburzenia zachowania u dzieci. Całość opiera się na założeniu, że dzieci nie rodzą się złe i możemy je ochronić przed różnymi życiowymi konsekwencjami. Przedstawiono tu nie tylko wyniki badań nad agresją, ale także opisano praktyczne, realizowane programy terapeutyczne.
Całość powstała pod redakcją dr. n. med. Artura Kołakowskiego, znakomitego specjalisty psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapeuty poznawczo – behawioralnego, współautora książki
SPOSÓB NA TRUDNE DZIECKO Przyjazna terapia behawioralna pozycji wyróżnionej Nagrodą Teofrasta w kategorii Najlepsza Psychologiczna Książka Popularnonaukowa 2011 r.
Dzięki lekturze książki:
- Psycholodzy i psychoterapeuci otrzymają nie tylko najnowsze wyniki badań nad agresją i zaburzeniami zachowania, ale także opisy praktycznych, realnie realizowanych w polskiej rzeczywistości programów terapeutycznych.
- Pedagodzy przekonają się, że można zrobić jeszcze więcej w kierunku powrotu do społeczeństwa nastolatków z problemami z zachowaniem – np. tych, którzy trafili do ośrodków wychowawczych, szpitali psychiatrycznych czy domów dziecka.
- Nauczyciele poznają efektywne sposoby radzenia sobie ze zjawiskiem bullingu oraz pozyskają informacje o praktycznym zastosowaniu przykładowych procedur interwencyjnych.
- Pracownicy placówek wychowawczych dowiedzą się, jak w sensie praktycznym funkcjonują ośrodki szkolno-wychowawcze w całej Polsce. Otrzymają także informacje o regulacjach prawnych i praktycznych kwestiach prowadzenia instytucji tego typu.
- Rodzice dowiedzą się skąd wynikają trudności wychowawcze i szkolne dzieci. Będą także w stanie budować ze swoimi pociechami bezpieczne i chroniące przed trudnymi zachowaniami więzi.
- Lekarze otrzymują doskonałe programy profilaktyczne, związane z zaburzeniami rozwoju, a także zapoznają się z sądowo –psychiatrycznymi aspektami zaburzeń zachowania.
Postaraliśmy by książka kompleksowo i jak najbardziej praktycznie przedstawiała problem trudnych zachowań, agresji i zaburzeń zachowania, począwszy od obrazu klinicznego, wyników badań, sposobu prowadzenia diagnozy, poprzez budowanie kompleksowego modelu pomocy, prowadzenie terapii do trudności w pracy z takimi pacjentami w szkole, świetlicy terapeutycznej czy domu dziecka. Dla mnie ważne jest, że opisywane w tej książce praktyczne programy nie są jedynie wynikami badań akademickich, ale realnymi działaniami, które prowadzonymi w polskiej rzeczywistości, dającymi zauważalne, pozytywne efekty.
Ze Wstępu dr. n. med. Artura Kołakowskiego
Polecamy wywiad z doktorem Kołakowskim:Sosrodzice.pl
PATRONATPolskie Towarzystwo ADHDCentrum Terapii Poznawczo BehawioralnejReedukacja.plADHD.org.plStowarzyszenie Niezwykłe DzieciStowarzyszenie AkceptacjaPoradnia "Poza schematami"
SPIS TREŚCIWstęp Redaktora Naukowego
Część I Obraz kliniczny i diagnoza Rozdział 1 Kliniczny obraz zaburzeń zachowania Artur Kołakowski
Rozdział 2 Zaburzenia zachowania a zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) Artur Kołakowski
Rozdział 3 Schematy poznawcze os6b z ADHD a kształtowanie się zaburzeń zachowania Monika I. Dqbkowska
Rozdział 4 Bullying - zastraszanie i przemoc szkolna Mirosław R. Dąbkowski
Rozdział 5Systemowa pomoc dziecku z zaburzeniami zachowania Robert Opora
Rozdział 6 Diagnoza zaburzeri zachowania Artur Kołakowski
Część II Leczenie Rozdział 7Kompleksowe leczenie zaburzeri zachowania Artur Kołakowski
Rozdział 8Modele poznawczo-behawioralne zaburzeri zachowania i agresji. Programy terapeutyczne Konrad Ambroziak, Artur Kołakowski
Rozdział 9Psychoterapia poznawczo-behawioralna chłopca skierowanego ze wstępnym rozpoznaniem zaburzeri zachowania Konrad Ambroziak
Rozdział 10 Terapia rodzinna w leczeniu zaburzeń zachowania Gabriela Jagielska
Rozdział 11Leczenie farmakologiczne Artur Kołakowski
Rozdział 12Sądowo-psychiatryczne aspekty zaburzeń zachowania Marcin Wałecki
Cześć III Zaburzenia zachowania w szkole lub placówceRozdział 13 Uczniowie z zaburzonym zachowaniem i zaburzeniami zachowania Dariusz Wasiński
Rozdział 14Prawo oświatowe a zaburzenia zachowania Marta Jerzak, Kinga Zając
Rozdział 15 Szkolny System Bezpieczeństwa Marta Jerzak, Kinga Zając
Rozdział 16Szkolne działania interwencyjne Marta Jerzak, Kinga Zając
Rozdział 17Szkolne procedury interwencyjne wobec uczniów przejawiaj4cych ryzykowne zachowania. Współpraca szkoły z policją i sądem rodzinnym Dorota Macander
Rozdział 18 Przykładowe procedury interwencyjne w gimnazjum Dariusz Wasiński
Rozdział 19 Zaburzenia zachowania jako skutek urazów psychicznych doznanych przez dziecko Aleksandra Karasowska
Rozdział 20Korygowanie zaburzeń zachowania w środowisku wychowawczym placówki Aleksandra Karasowska
Rozdział 21 Projekt jako metoda pracy wychowawczej Alina Szulirz
Rozdział 22 Dom dziecka Dariusz Wasiński
Aneks Materiały do pracy dla rodziców, wychowawców i terapeutów
Bibliografia
Indeks osobowy
Indeks rzeczowy
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Sp. z o.o.
ul. Bema 4/1A 81-753 Sopot (PL) adres e-mail:gwp@gwp.pl
Bezpieczeństwo:
Zgłoszenia incydentów związanych z bezpieczeństwem użytkowania produktów prosimy wysyłać na adres
dyrektywa.gpsr@gwp.pl