Artur Kołakowski – dr n. med., specjalista psychiatra, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, superwizor-dydaktyk PTTPiB. Od wielu lat pracuje z dziećmi i młodzieżą z problemami rozwojowymi, psychologicznymi i psychoterapeutycznymi, zarówno jako lekarz, jak i psychoterapeuta. Współautor dwóch książek na temat ADHD. Specjalizuje się nie tylko w diagnozie i leczeniu ADHD, ale także w terapii poznawczej i behawioralnej.
Agnieszka Pisula – mgr psychologii, lek. med.; absolwentka I Wydziału Lekarskiego AM w Warszawie i Wydziału Psychologii UW. Pracuje w Instytucie Psychiatrii i Neurologii, w Poradni Nadpobudliwości Psychoruchowej przy Klinice Psychiatrii Wieku Rozwojowego Akademii Medycznej w Warszawie i w Centrum CBT. Licencjonowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna (PTTPB) pracuje z dziećmi i dorosłymi. Od okresu studiów zaangażowania w terapię dzieci z ADHD, pracuje z ich rodzicami i nauczycielami. Współtwórca szkoleń dla rodziców i nauczycieli dotyczących tej tematyki.
SPIS TREŚCIPodziękowania
1. Wprowadzenie do psychologii behawioralnej1.1. Co to jest terapia behawioralna?
1.2. Kiedy można samodzielnie korzystać z metod behawioralnych, a kiedy jest potrzebna pomoc specjalistów. Rozpoznawanie zachowań niepożądanych
1.3. Zachowanie: jak je sprawnie definiować i mierzyć?
1.4. Analiza zachowania, czyli o tym, co dokładnie wpływa na zachowanie — trochę teorii
1.5. Stosowana analiza zachowania, czyli o tym, co dokładnie wpływa na zachowanie — trochę praktyki
2. Skrzynka z narzędziami, czyli techniki behawioralne2.1. Strefa najbliższego rozwoju, czyli praca na poprzeczce
2.2. Okulary na ADHD, czyli możliwości wsparcia w przypadku objawów nadruchliwości, impulsywności, zaburzeń uwagi
2.3. Skuteczne wydawanie poleceń
2.4. Przypominanie zasady, wyliczanie
2.5. Czas zabawy z dzieckiem, czyli wspólne spędzanie czasu
2.6. Pozytywne podsumowanie i pochwały
2.7. Zmiana A, czyli jak zmienić otoczenie, by nie dopuścić do powstania trudnego zachowania
2.8. Zasada Premacka, czyli zasada babci
2.9. Zestaw gwarantowany przez prawo, pakiet przywilejów, nagrody
2.10. Systemy żetonowe
2.11. Zasady
2.12. Konsekwencje
2.13. Dziecięce wybuchy złości
2.14. Zasoby, czyli zmiany w funkcjonowaniu szkoły, rodziny i domu dziecka
2.15. System szkolnych zajęć dodatkowych - ścieżki
2.16. Planowanie
3. Przykłady interwencji opartych na terapii behawioralnej3.1. Typowe problemy do pracy behawioralnej
3.2. Problemy szkolne
3.3. Problemy w środowisku domowym
4. Techniki behawioralne - materiały do pracyBibliografia