Praktyczne strategie rozwijania kompetencji społecznych i emocjonalnych
Nastolatki jednego dnia mogą doświadczać intensywnych i zupełnie przeciwstawnych uczuć: euforii i przygnębienia, poczucia przynależności do grupy rówieśniczej i poczucia wykluczenia z niej, entuzjazmu i zniechęcenia, brawury i lęku, wiary w siebie i zwątpienia we własne możliwości. Odczuwają silny stres, ponieważ brakuje im umiejętności potrzebnych do radzenia sobie z przytłaczającymi emocjami oraz nawiązywania satysfakcjonujących relacji.
Przedstawiony w książce model pracy z młodzieżą (DNA-V) łączy założenia terapii akceptacji i zaangażowania oraz psychologii pozytywnej z najnowszą wiedzą naukową na temat procesów rozwojowych. Jest to całościowy program pokazujący, jak pomóc młodym ludziom odkryć i rozwijać własne mocne strony, radzić sobie z trudnymi emocjami oraz przełamywać negatywne wzorce myślenia. Zaprezentowane narzędzia pomagają wykształcić umiejętności psychologiczne, które pozwolą młodym osobom zaangażować się w działania zgodne z własnymi wartościami, osiągnąć stawiane sobie cele, w pełni zrealizować swój potencjał oraz zbudować pozytywne relacje z rówieśnikami i rodziną. Umiejętności te ułatwią im przejście przez trudny okres dojrzewania.
Zaprezentowana wiedza została zilustrowana przykładami i opisami przypadków. Książka zawiera zestaw przydatnych materiałów, takich jak formularze i karty pracy, a także ćwiczenia i rady dotyczące dostosowania technik do indywidualnych potrzeb nastolatka. Autorzy wyjaśniają też, jak zorganizować pracę w dużych grupach i klasach szkolnych.
Niniejsza książka to nieocenione źródło wiedzy dla psychologów, psychoterapeutów, nauczycieli i pedagogów oraz dla każdego, komu leży na sercu dobro młodzieży.
Lektura książki na każdym kroku utwierdza w przekonaniu, że autorzy są nie tylko świetnymi teoretykami i praktykami, ale przede wszystkim są mądrzy, a dzięki swojej mądrości trafiają w sedno, jeżeli chodzi o charakterystykę młodego człowieka. Iście Korczakowskie traktowanie przez nich nastolatka w sposób najbardziej adekwatny z możliwych, czyli jako takiego samego człowieka, jakim jest każdy z nas, połączone z naukową świadomością specyfiki wyróżniającej adolescentów, jest świętym Graalem owocnej pracy z młodzieżą. A wszystko to okraszone jest nie tylko świetnymi metaforami oraz propozycjami wielu ćwiczeń, ale przede wszystkim jakże życiową mądrością, która zamiast zwalczać – proponuje kanalizować, zamiast protekcjonalizmu – sugeruje bycie rozumiejącym, zamiast postrzegać młodych tylko jako uczniów – uświadamia, że warto traktować ich także jak nauczycieli.
Przemysław Staroń
Nauczyciel Roku 2018,
psycholog w Zakładzie Psychologii Wspomagania Rozwoju SWPS w Sopocie,
trener w Centrum Rozwoju Jump
Okres dojrzewania to czas, kiedy młodzi ludzie odkrywają swoje mocne strony, formuje się ich osobowość, dokonują wyborów, które stanowią kroki w dorosłość. Jednocześnie zmagają się z ambiwalentnym obrazem siebie i rzeczywistości, mierzą się z wieloma problemami, podejmują wyzwania, próbują nowych rzeczy, często myląc się w swych wyborach, doświadczają porażek i cierpienia.
Książka zapewnia kompleksowe wsparcie wszystkim specjalistom pracującym z młodymi ludźmi. Jest źródłem rzetelnej wiedzy na temat funkcjonowania umysłu i emocjonalności, a także praktycznych technik pracy, które pomagają rozwijać kluczowe umiejętności psychologiczne służące odkrywaniu tego, co jest w życiu istotne, wspierające zdrowy rozwój oraz pomagające budować wartościowe relacje społeczne.
Hubert Czupała
psychoterapeuta, przewodniczący stowarzyszenia ACBS Polska
ARTYKUŁY I RECENZJEModele pracy z dziećmi i nastolatkami w nurcie terapii akceptacji i zaangażowania - Steven C. HayesPoznaj swoje psychologiczne DNA-V - Edukowisko Joanna Kalembka“DNA-V” co to tak właściwie znaczy? - artykuł OTPBKiedy młodzież odmawia chodzenia do szkoły - OTPBBo w życiu trzeba być twardym - Edukowisko.plZdrowa Głowa - recenzjaKażdy ma w sobie odkrywcę, nawigatora i administratora - rozmowa z Hubertem Czupała
Młodość niesie ze sobą ogromny potencjał. Zapewne w całym naszym życiu nie będziemy doświadczać tak wiele, czuć tak mocno, odważać się na tak dużo, jak wtedy, gdy jesteśmy młodzi. Model DNA-V jest odpowiedzią na pytanie, jak pomóc nastolatkom skutecznie nawigować pośród intensywnych emocji, myśli i przeżyć. Dostarcza konkretnych narzędzi, które pomagają nie tylko przejść przez okres dorastania, ale również wzrastać. Sama od kilku lat wykorzystuję model DNA-V w swojej pracy i widzę, jak wiele dobrego przynosi on nastolatkom oraz ich rodzinom.
Joanna Steinke-Kalembka
psycholog, autorka bloga edukowisko.pl
Dr Louise Hayes – psycholog kliniczny, pracownik naukowy University of Melbourne oraz Orygen Youth Health. Jako pierwsza zaadaptowała terapię akceptacji i zaangażowania dla potrzeb pracy z młodzieżą. Prowadzi badania nad skutecznością ACT w przypadku nastolatków oraz szkolenia z tego podejścia terapeutycznego dla specjalistów z całego świata. Jest współautorką książki W pułapce myśli – dla nastolatków.
Dr Joseph Ciarrochi – profesor psychologii na University of Western Sydney, pionier w dziedzinie badań nad terapią akceptacji i zaangażowania, a także uznany trener tego podejścia terapeutycznego. W 2011 roku otrzymał prestiżową nagrodę Australian Research Council Future Fellow. Jest autorem ponad 90 artykułów, książek i rozdziałów w książkach, w tym współautorem poradników W pułapce myśli – dla nastolatków i Pożegnaj wagę. Jak wykorzystać techniki ACT w odchudzaniu i utrzymaniu wymarzonej sylwetki.
PATRONAT
ABCS POLSKA
OŚRODEK TERAPII POZNAWCZYCH I BEHAWIORALNYCH
EDUKOWISKO
GŁOS PEDAGOGICZNY
PSYCHOLOGIA W PRAKTYCE
ZDROWA GŁOWA
FUNDACJA ZOBACZ JESTEM
UCZĘ SIĘ ACT

SPIS TREŚCI
Przedmowa – Steven C. Hayes
Modele pracy z dziećmi i nastolatkami w nurcie terapii akceptacji i zaangażowania – odważny krok naprzód
Podziękowania
Wstęp
Część 1
Poziom podstawowy: umiejętności DNA-V
Rozdział 1
Co jest potrzebne do rozkwitu
Rozdział 2
Wartości pomagają nam odnaleźć sens i odzyskać witalność
Rozdział 3
Administrator pomaga nam odnaleźć drogę
Rozdział 4
Nawigator pomaga nam doceniać i wybierać
Rozdział 5
Odkrywca pomaga nam rozwijać się i wzrastać
Rozdział 6
Powrót do wartości i zaangażowanie w działanie
Rozdział 7
Wykorzystanie wszystkich umiejętności DNA-V do wyrobienia
elastycznej siły
Część 2
Poziom zaawansowany: zastosowanie umiejętności DNA-V
w odniesieniu do Ja i środowiska społecznego
Rozdział 8
Nasze Ja w działaniu
Rozdział 9
Rozwijanie elastycznego postrzegania siebie
Rozdział 10
Od agresji wobec siebie do współczucia dla siebie
Rozdział 11
Przyjaźń i miłość są wpisane w nasze DNA
Rozdział 12
Budowanie silnych sieci społecznych
Rozdział 13
Jak stać się ekspertem od modelu DNA-V – osiem wskazówek
Bibliografia
Indeks osobowy
Indeks rzeczowy
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Sp. z o.o.
ul. Bema 4/1A 81-753 Sopot (PL) adres e-mail:gwp@gwp.pl
Bezpieczeństwo:
Zgłoszenia incydentów związanych z bezpieczeństwem użytkowania produktów prosimy wysyłać na adres
dyrektywa.gpsr@gwp.pl