SPIS TREŚCI
BĄDŹ DOBREJ MYŚLI!
Nastaw się na przyjemność
CZĘŚĆ I
JAKIMI SPOSOBAMI ZACHĘCANO CIĘ DO NAUKI?
Rozwijanie wizji niepowodzeń i skutków braku wykształcenia
A gdyby tak: wizje sukcesu i radości w zachętach rodziców, nauczycieli oraz we własnych myślach i wyobrażeniach?
CZĘŚĆ II
ORGANIZACJA NAUKI
Diagram możliwości – warto ocenić, ile już potrafisz
Bądź własnym egzaminatorem – układaj pytania
Wiesz więcej, niż przypuszczasz
Nie doceniasz, ile już wiesz i potrafisz
Wiesz więcej, niż ci się wydaje
Twój umysł dojrzał
Jak najlepiej się uczyć: indywidualnie, z kimś, a może na kursach?
Prace domowe – niby sprawy oczywiste, ale warto o nich pamiętać
Podział materiału
Zapisuj postępy!
Powtórki są szybsze, niż ci się wydaje
Zorganizuj sobie pomoc. Masz prawo nie wiedzieć i nie rozumieć
Nawet matematyki można się nauczyć. Nie przez głowę! Przez rękę
Nie panikuj: trudne za chwilę okaże się proste
Jedna rzecz na raz
Część III
ZAPAMIĘTYWANIE – JAK DZIAŁA I JAK JE SOBIE UŁATWIĆ?
Skąd będziesz wiedzieć, że umiesz? Naucz się na pamięć
Selekcja materiału – utrwalanie tego, co ważne
Bezkrytyczny mozg – krytyczny umysł. Co w nim umieszczasz?
Powtarzanie to konieczność – najczęściej przyjemna
Powtórki w odstępach czasu: od małych do dużych
Zacieranie jednych informacji przez inne
Rob przerwy
Wzbogacanie tekstu bodźcami wzrokowymi
Technika fotografii – niektórym przychodzi łatwo
Kolejność informacji
Liczba informacji
Technika zakuwania
Wyobraźnia – najpotężniejszy sprzymierzeniec
Skojarzenia – ze sobą i z własnym doświadczeniem
Skojarzenia z posiadanymi już informacjami
Skojarzenia wzrokowe (a także słuchowe, węchowe, dotykowe)
Wykorzystaj znajomych – w dobrym sensie
Wykorzystaj pozytywne emocje
Uważaj na znajomych! Niektórzy podstawiają nogę
CZĘŚĆ IV
UMYSŁ I PRZYJEMNE UCZUCIA TRZEBA PIELĘGNOWAĆ
Każdy rodzi się geniuszem
Dobre nastawienie pomimo wszystkich „ale”
Nie boj się pomyłek, tak zwanych błędów!
Nie walcz ze sobą – pomagaj sobie
Mówienie po cichu do siebie – koniec podcinania skrzydeł
Pochwal siebie
Umysł i uczucia – masz wpływ na jedno i drugie
Relaks
Myśli
Motywujący mały kroczek – „wkręcanie się” w temat
Wyobrażenia szczęśliwych zdarzeń
Rytuały
Technika 10 sekund – zapamiętuj chwile, kiedy jest ci przyjemnie
CZĘŚĆ V
CIAŁO I ZMYSŁY POTRZEBUJĄ KOMFORTU
Ciało – zadbaj o komfort swojego organizmu
Rożne miejsca, rożne pozycje. Trochę zabawy w poszukiwania optymalnych warunków
Wygoda w miejscu nauki
Cisza w eterze
Wysypiaj się i uważaj na lekcji
Ruszaj się! Dotleniaj! Wydzielaj endorfiny
Przygotuj przytulny kącik
Zmysły
Czysta ładna przestrzeń
Jaki zmysł dominuje u ciebie?
Wzrok
Dotyk
Dźwięki
Zapachy
Smaki
CZĘŚĆ VI
ZMOTYWUJ SAM SIEBIE! CZY CHCESZ SIĘ UCZYĆ I DLACZEGO?
Nieskuteczne metody perswazji. Strategia „kup i zrób”
Dlaczego perswazja jest nieskuteczna? Stary dobry opor psychologiczny
Ważność pytania „Dlaczego”?
Metoda sześciu pytań – motywacja błyskawiczna
Sześć magicznych pytań – zadaj je sobie, jeśli chcesz
Plan działania
CZĘŚĆ VII
EGZAMIN – JAK TO SIĘ ODBĘDZIE?
Sprawy formalne
Przygotuj się do matury pozytywnie w wyobraźni
Wyobraź sobie taką scenę – tuż przed maturą…
Jak to będzie? Idziesz na egzamin
Co robisz po egzaminie?
Po maturze… I co dalej?
Kiedy jedno się kończy, drugie się zaczyna. Nowe otwarcie
CZĘŚĆ VIII
DLA TYCH, KTÓRZY W SIEBIE NIE WIERZĄ LUB NIE CHCĄ PODEJŚĆ DO EGZAMINU
Rożne rodzaje inteligencji: analityczna, twórcza, emocjonalna, społeczna i praktyczna. Którą z nich reprezentujesz?
Stare nawyki w nauce. Czy przeszkadza ci chaos, styl życia, znajomi lub nastawienie?
Życie w chaosie
Twoje dotychczasowe nastawienie do nauki
Nowe nawyki
Decyzja o podejmowanym wysiłku
Czy umiesz się uczyć skutecznie? Skorzystaj ze wskazówek i baw się, ucząc
Dodatkowe korzyści z nauki
Paraliżujące myśli i przekonania. Rozstań się z nimi!
Asertywność – sięgaj po to, czego chcesz, nie krzywdząc innych
Twoje zdanie na twój temat. Uwierz w siebie i w swoje możliwości
Poniżające i denerwujące uwagi – spójrz na nie inaczej
Lęki i obawy zamiast wsparcia
Mówienie o lękach i obawach nie jest mówieniem o tobie, tylko o sobie
Najsilniejsza technika budowania poczucia własnej wartości 3 × 3 × 3
CZĘŚĆ IX
KONIEC STRACHU. KILKA UWAG TYLKO DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW
A jak nie zda, to co będzie?
Mówmy o tym, czego chcielibyśmy, w co wierzymy, a nie o tym, czego się boimy
Na koniec podsumowanie tego, co najczęściej mówimy, i tego, co moglibyśmy powiedzieć
A gdyby tak…
Czytaj więcej
Czytaj więcej
Niniejszy podręcznik wypełnia lukę na polskim rynku wydawniczym i stanowi doskonałą pomoc dla terapeutów pracujących z młodymi pacjentami, których głównym problemem jest zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne. Badania pokazują, że najbardziej skuteczną formą pomocy osobom dotkniętym tym zaburzeniem jest terapia poznawczo-behawioralna, a zwłaszcza terapia oparta na ekspozycji i powstrzymaniu reakcji.
Czytaj więcej
Czy bycia kreatywnym można się nauczyć? Niektórzy twierdzą, że jest to wrodzona predyspozycja, którą albo posiadamy albo nie. Wszelkie wątpliwości na ten temat rozwiewa Aneta Chybicka, autorka książki "Outside the box".
Czytaj więcej
Wydawca:
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne / GWP
Autor:
Elżbieta Zubrzycka
Rok wydania:
2022
Wydawca:
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne / GWP
Autor:
Elżbieta Zubrzycka
Rok wydania:
2022
Wydawca:
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne / GWP
Autor:
Elżbieta Zubrzycka
Rok wydania:
2022
Wydawca:
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne / GWP
Autor:
Hannie van Genderen, Gitta Jacob, Laura Seebauer
Rok wydania:
2022