Techniki zawarte w poradniku pomogą wyodrębnić skoncentrować się na tym, co najważniejsze we współczesnym natłoku informacji. Z kolei dla nauczycieli, edukatorów i autodydaktów Uważne uczenie się to, poza teorią i praktyką, użyteczne wskazanie odniesień i źródeł, które inspirują do rozwijania we własnym zakresie warsztatu wykorzystywanego podczas nauczania. Ćwiczenia medytacyjne, które stanowią istotną część książki, rozwijają postawę pełną otwartości i akceptacji, a tym samym mogą pomóc we wzbudzeniu u uczniów chęci do nauki, zapamiętywaniu nowych informacji
i rozwijaniu skupienia. Praktykowanie technik zawartych w książce pomoże uczniom wydobyć ich potencjał, zwiększy elastyczność umysłową, a także rozwinie umiejętność rozwiązywania problemów i poprawi zdolność kojarzenia oraz tzw. głębokiego uczenia się. Wskazówki zawarte w książce pozwolą skutecznej wykorzystać czas przeznaczony na naukę.
Autorzy książki – dr Craig Hassed i dr Richard Chambers – są uznanymi ekspertami w dziedzinie uważności.
Początkowo swoje metody wypróbowali i rozwijali na Uniwersytecie Monash, Melbourne, jednak w krótkim
czasie ich koncepcja uważnego uczenia została zastosowana na innych uczelniach. Posiadają bogatą praktykę
w prowadzeniu szkoleń – zarówno dla nauczycieli, jak i dla studentów oraz uczniów – z zakresu uważności i jej
zastosowania w środowiskach edukacyjnych.
Koncepcja uważności jest rozwijana od blisko 40 lat, a jej prekursorem jest Jon Kabat-Zinn, który wykorzystywał
medytację uważności w leczeniu pacjentów z chronicznym bólem.
Uważne uczenie się jest książką dla osób, które chcą:
- wyraźnie dostrzegać to, co najważniejsze w gęstym szumie informacyjnym;
- poprzez praktykę uważności, skupić się na tych aspektach rzeczywistości,które do tej pory były przed nimi ukryte lub niewyraźne;
- rozpoznawać, a następnie zmieniać niekorzystne schematy myślowe,sztywne przekonania i nawyki;
- mądrze korzystać z nowoczesnych technologii, minimalizując
ich negatywny wpływ na koncentrację;
- umiejętnie radzić sobie ze stresem, z brakiem motywacji
i wysokimi wymaganiami stawianymi w szkole lub pracy;
- w sposób satysfakcjonujący komunikować się z innymi,
zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym;
- wykorzystywać uważność, by uczyć z dbałością o innych i o siebie, zachęcać do eksperymentowania i dociekania,jednocześnie utrzymując dyscyplinę wśród uczniów.