Jacek Kielin – psycholog, od 1990 roku prowadzi społeczne Przedszkole Specjalne „Orzeszek” (Stowarzyszenie "Na Tak") w Poznaniu. Autor książek: Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (GWP 2009), Profil osiągnięć ucznia (GWP 2009) i Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego (GWP 2002).
Katarzyna Klimek-Markowicz – psycholog kliniczna, pedagog specjalna, współzałożycielka Ośrodka Neuropsychologii i Psychoterapii w Poznaniu, założycielka i pierwsza dyrektor Społecznej Podstawowej Szkoły Specjalnej „Zakątek” (Stowarzyszenie "Na Tak") w Poznaniu. Obecnie psycholog superwizor w tej placówce.
SPIS TREŚCI0 Autorach
Wstęp
Część 1Podstawy Jacek Kielin
Rozdział 1Osobowość nauczyciela
Rozdział 2Praca zespołowa i proces grupowy
Rozdział 3Superwizja
Rozdział 4Cele pracy
Rozdział 5Między behawioryzmem a humanizmem
Rozdział 6Jak pracować niedyrektywnie?
Rozdział 7 Strefa najbliższego rozwoju
Rozdział 8Wykorzystanie w praktyce teorii Jeana Piageta
Rozdział 9Naśladownictwo odroczone
Rozdział 10Mowa i alternatywne sposoby komunikowania
Rozdział 11Zabawa symboliczna
Rozdział 12Rysunek dziecka
Rozdział 13Jak prawidłowo stawiać wymagania?
Rozdział 14Zachowania trudne
Rozdział 15 Jak konstruować program pracy?
Rozdział 16Jak postawić diagnozę funkcjonalną?
Rozdział 17Rodzice
Część 2Spojrzenie neuropsychologiczne Katarzyna Klimek-Markowicz
Rozdział 18Neuropsychologia
Rozdział 19Badanie eksperymentalne - podstawowe założenia
Rozdział 20Bloki funkcjonalne
Rozdział 21Tonus - poziom aktywności
Rozdział 22Odbiór danych – receptory
Rozdział 23 Interpretacja bodźców
Rozdział 24Przetwarzanie i planowanie – uwaga
Rozdział 25Przetwarzanie i planowanie – myślenie
Rozdział 26 Przetwarzanie i planowanie – pamięć
Rozdział 27Przetwarzanie i planowanie - funkcje przestrzenne
Rozdział 28Wykonanie
Rozdział 29Analiza funkcjonowania poznawczego
Rozdział 30Terapia neuropsychologiczna – podsumowanie
Załącznik 1
Bibliografia