dr Mariola Paruzel-Czachura – psycholog i absolwentka filozofii, adiunkt w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Śląskiego, członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Prowadzi zajęcia między innymi z psychoterapii Gestalt i etyki zawodu psychologa. Naukowo interesuje się psychoterapią w nurcie Gestalt, w którym się szkoliła i z którego obroniła pracę doktorską. Prowadzi badania w obszarze psychologii moralności i etyki. W ramach Projektu Bohaterskiej Wyobraźni (Heroic Imagination Project) współpracuje z prof. Philipem Zimbardo jako koordynator działu szkoleń i trener. Jest autorką ponad trzydziestu publikacji naukowych, a także trzykrotną stypendystką Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Fundacji Nauki Polskiej. Otrzymała tytuł „Absolwenta z Pasją” (UŚ) i wyróżnienie w konkursie „Laur Studencki” w kategorii „Przyjaciel Studenta” (UŚ).
Patronat:
Polskie Towarzystwo Psychoterapii Gestalt
SPIS TREŚCIWprowadzenie
Rozdział 1Filozofia a psychologia1.1. Umiłowanie mądrości a nauka o duszy
1.1.1. Filozofia jako umiłowanie mądrości
1.1.2. Psychologia jako nauka o duszy
1.2. Problem psychologizmu w filozofii i drogi jego przezwyciężenia
1.3. Filozoficzne a psychologiczne koncepcje człowieka – podobieństwa i różnice
Rozdział 2Gestalt na tle tradycji psychologicznej2.1. Psychologia, antropologia filozoficzna a psychoterapia
2.2. Metafora alchemii
2.3. Główne nurty w psychoterapii
2.3.1. Libido i tanatos, czyli kilka słów o psychoanalizie
2.3.2. Od psów Pawłowa do dialogu sokratejskiego – psychoterapia poznawczo-behawioralna
2.3.3. Trzecia siła w psychologii – psychoterapia humanistyczna i egzystencjalna
2.3.4. Aleksander Lowen o duchowości ciała
2.3.5. Zwykłe słowa, które dają niezwykłe rezultaty – psychoterapia ericksonowska
2.3.6. Wyjście poza pacjenta – psychoterapia systemowa
2.3.7. „Dzień dobry” i co dalej? Analiza transakcyjna
2.4. Powstanie psychoterapii Gestalt
2.4.1. Fritz Perls i jego współpracownicy
2.4.2. Zasady psychoterapii Gestalt
Rozdział 3Gestalt na tle tradycji filozoficznej3.1. Uwarunkowania ontologiczne
3.1.1. Holizm
3.1.2. Monizm
3.1.3. Proces i harmonia przeciwieństw
3.1.4. Cykliczność
3.1.5. Teoria paradoksalnej zmiany
3.1.6. Teraźniejszość
3.2. Uwarunkowania epistemologiczne i metodologiczne
3.2.1. Źródło poznania, realność świata i status poznającego podmiotu w terapii Gestalt
3.2.2. Rola emocji, myśli i doświadczenia w procesie poznania
3.2.3. Świadomość
3.2.4. Figura i tło
3.3. Uwarunkowania antropologiczne
3.3.1. Człowiek nieuchwytny
3.3.2. Izolacja i lęk
3.3.3. Autentyczność
3.3.4. Wolność
3.3.5. Dialog
3.3.6. Wyobraźnia i sen
3.4. Uwarunkowania etyczne
3.4.1. Odpowiedzialność i wolność
3.4.2. Ucieczka od odpowiedzialności i wolności
3.4.3. Racjonalność
3.4.4. Dobro i zło
3.4.5. Złoty środek
3.4.6. Zamiast podsumowania: jak być wolnym i autentycznym człowiekiem?
Rozdział 4Gestalt – filozofia czy psychoterapia?4.1. Model filozofii starożytnej
4.2. Gestalt jako filozofioterapia
Zakończenie
Bibliografia
Indeks osobowy
Indeks rzeczowy