"Firma składa się z subkultur" - wywiad z dr Pawłem Krzyworzeką w GazetaPraca.pl„Etnografia organizacji” przedstawia wielobarwny obraz polskich firm, instytucji i organizacji, stworzony na podstawie wnikliwych badań etnograficznych. Praca zespołu pod kierunkiem prof. Moniki Kostery zaowocowała książką, która jest świadectwem przemian w polskiej rzeczywistości biznesowej i nie tylko.
W jednym tomie przedstawione zostały wyniki badań empirycznych z bardzo rozległego i niejednorodnego terenu. Poszczególne części książki dotyczą organizacji wielokulturowych, kierowania zespołem, niematerialnych elementów kultury organizacji, a także ról przyjmowanych przez organizacje i ich uczestników.
Rozdziały książki są zróżnicowane tematycznie (od cyrku po komisariat policji) i stylistycznie (od gawędy i notatek z pamiętnika do tekstów pisanych w sposób bardziej formalny), połączone są jednak wspólną metodologią i spójnymi założeniami badawczymi.
Publikacja ma duży walor poznawczy – ukazuje rzeczywistość inną od tej, którą można poznać z dominujących dzisiaj w Polsce badań ilościowych, rzeczywistość często niedostępną lub oglądaną pobieżnie. Jest to opis tym bardziej wartościowy, że umożliwia poznanie zmian, które zaszły w polskich organizacjach, m.in. w wyniku transformacji ustrojowej.
Książkę, choć jest obszerna, czyta się bez znużenia. Można to zresztą czynić na dwa sposoby – odnosząc tekst do wstępu autorstwa prof. Kostery i sprawdzając, jak realizowana jest metodologia badań, lub czytając każdy z opisów jako samodzielną, zajmującą opowieść.
Książkę w sposób szczególny polecamy wszystkim zainteresowanym badaniami etnograficznymi. studentom nauk społecznych i ekonomicznych oraz przedstawicielom świata biznesu - kadrze zarządzającej, managerom i dyrektorom pragnącym udoskonalenia firm, którymi przewodzą.
„Pozycja ta doskonale pokazuje, jak w pracy naukowej ważna jest polifonia i konfrontowanie różnych sposobów widzenia świata i prowadzenia badań.
Dzięki Etnografii organizacji czytelnik może dowiedzieć się, w jaki sposób naprawdę prowadzone są badania etnograficzne. Pozna problemy i typowe bolączki badaczy, możliwe perspektywy badawcze, a także będzie mógł porównać, w jaki sposób prezentuje się wyniki badań jakościowych.
Etnografia organizacji powinna stać się lekturą obowiązkową dla osób zainteresowanych prowadzeniem badań jakościowych – zarówno z zakresu zarządzania, jak i socjologii, a także antropologii.
Starannie przemyślany dobór rozdziałów i prezentowanych projektów badawczych pozwala stwierdzić, że wreszcie pojawiła się pierwsza w Polsce praca zbiorowa doskonale prezentująca badania etnograficzne organizacji z różnych perspektyw.”
Prof. Dariusz Jemielniak, Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie

Monika Kostera - prof. zarządzania na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego oraz na Uniwersytecie Växjö w Szwecji. Gościnnie wykładała i prowadziła badania na prestiżowych zagranicznych i polskich uczeniach. Jest autorką 22. książek w języku polskim i angielskim oraz licznych artykułów naukowych opublikowanych w pismach z czołówki listy JCR, takich jak Organization Studies, Organization, a także British Journal of Management, którego jest współredaktorem. Obecnie zajmuje się etnografią organizacji, archetypami organizacyjnymi i badaniami jakościowymi zarządzania.
www.kostera.plPatronat medialny:
