Chcąc zaspokoić potrzeby i spełnić oczekiwania zarówno dziecka, jak i środowiska, autorki zgromadziły materiały, które mogą być pomocne dla nauczycieli, terapeutów i rodziców podczas prowadzenia zajęć terapeutycznych o charakterze ogólnorozwojowym, stymulacyjnym, korekcyjnym lub kompensacyjnym. Opracowanie obejmuje szeroko pojętą pracę terapeutyczną z dziećmi w wieku przedszkolnym.
W pierwszej części książki znajdują się materiały, przy pomocy których można przeprowadzić wstępną diagnozę dziecka. Druga część opracowania zawiera przykładowe opisy przypadków oraz programy terapeutyczne dostosowane do określonego przez terapeutę poziomu. W trzeciej części zawarte są wskazówki dla nauczyciela dotyczące planowania pracy dydaktyczno-terapeutycznej oraz przykładowe indywidualne plany pracy terapeutycznej. Proponowane ćwiczenia i zabawy |
w poszczególnych planach okresowych mogą zarówno być wykorzystane w pracy indywidualnej
z dzieckiem, jak i stanowić część zajęć z niezbyt licznymi grupami dzieci.
Część czwarta książki zawiera podsumowanie pracy terapeutycznej. Znajdują się tu przykładowe opinie wydawane o dziecku i opisy jego postępów. W piątej i szóstej części autorki umieściły przykładowe scenariusze zajęć dydaktyczno-terapeutycznych, przyporządkowane do danego poziomu, oraz zestawy pomocy dydaktycznych i karty pracy, opracowane i wykorzystywane przez autorki w codziennej pracy z dziećmi.
Dwie ostatnie części książki stanowią zawartość płyty CD.
Książka zawiera płytę CD!!!
Przedmowa
Część I
DIAGNOZA
Wybrane narzędzia diagnostyczne (zabawy, ćwiczenia, karty pracy wykorzystywane podczas diagnozowania umiejętności i możliwości dziecka)
Poznajmy się
Bawimy się razem
Zabawy z klockami
Zabawy manualne
Zabawy z wykorzystaniem figur geometrycznych
Zabawy ze zwierzętami
Zabawy z literami
Kwestionariusze obserwacyjne rozwoju dziecka
Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka - poziom zmysłowy.
Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka - poziom poznawczy
Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka - poziom odkrywczo-badawczy.
Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka - abstrakcyjno-symboliczny.
Część II
WYNIKI DIAGNOZY
Przykładowy wzór opisu z zeszytu indywidualnej pracy terapeutycznej.
Opis przypadku - praca na poziomie zmysłowym.
Opis przypadku - praca na poziomie poznawczym z wybranymi elementami poziomu zmysłowego.
Opis przypadku - praca na poziomie poznawczym.
Opis przypadku - praca na poziomie poznawczym i odkrywczo-badawczym wzbogaconym o wybrane elementy zawarte na poziomie abstrakcyjno-symbolicznym.
Opis przypadku - praca na poziomie abstrakcyjno-symbolicznym z wybranymi elementami poziomu odkrywczo-badawczego.
Opis przypadku - praca na poziomie odkrywczo-badawczym i abstrakcyjno-symbolicznym.
Część III
PLANOWANIE PRACY DYDAKTYCZNO-TERAPEUTYCZNEJ
Przykładowy okresowy plan pracy dydaktyczno-terapeutycznej - praca na poziomie zmysłowym.
Pierwszy czasookres
Drugi czasookres
Trzeci czasookres
Przykładowy okresowy plan pracy dydaktyczno-terapeutycznej - praca na poziomie odkrywczo-badawczym.
Pierwszy czasookres
Drugi czasookres
Trzeci czasookres
Przykładowy okresowy plan pracy dydaktyczno-terapeutycznej - praca na poziomie abstrakcyjno-symbolicznym.
Pierwszy czasookres
Drugi czasookres
Trzeci czasookres
Część IV
PODSUMOWANIE PRACY DYDAKTYCZNO-TERAPEUTYCZNEJ
Przykładowe opisy postępów rozwoju psychomotorycznego dziecka.
Bibliografia
ZAWARTOŚĆ PŁYTY CD:
PRZYKŁADOWE SCENARIUSZE ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-TERAPEUTYCZNYCH ORAZ WYBRANE KARTY PRACY
Wzory wybranych scenariuszy zajęć dydaktyczno-terapeutycznych:
1. Scenariusz (praca na poziomie zmysłowym)
2. Scenariusz (praca na poziomie zmysłowym)
3. Scenariusz (praca na poziomie zmysłowym)
4. Scenariusz (praca na poziomie poznawczym)
5. Scenariusz (praca na poziomie poznawczym)
6. Scenariusz (praca na poziomie poznawczym)
7. Scenariusz (praca na poziomie odkrywczo-badawczym)
8. Scenariusz (praca na poziomie odkrywczo-badawczym)
9. Scenariusz (praca na poziomie odkrywczo-badawczym)
10. Scenariusz (praca na poziomie odkrywczo-badawczym i abstrakcyjno-symbolicznym)
11. Scenariusz (praca na poziomie odkrywczo-badawczym i abstrakcyjno-symbolicznym)
12. Scenariusz (praca na poziomie abstrakcyjno-symbolicznym)
13. Scenariusz (praca na poziomie abstrakcyjno-symbolicznym)
14. Scenariusz (praca na poziomie abstrakcyjno-symbolicznym)
15. Scenariusz (praca na poziomie odkrywczo-badawczym i abstrakcyjno-symbolicznym)
16. Scenariusz (relaksacja do zastosowania na każdym poziomie)
Wzory wybranych kart pracy:
1. Zabawy z figurami
2. jakie to figury?
3. Policz, ile
4. Ile?
5. Połącz
6. Uzupełnij
7. Ile teraz jest?
8. Układanie zapasów w spiżarni wiewiórki (1)
9. Układanie zapasów w spiżarni wiewiórki (2)
10. W spiżarni wiewiórki (1)
11. W spiżarni wiewiórki (2)
12. "Gdy wiosna na świecie"
13. Gra "wiosenne domino"
14. Co tu nie pasuje
15. Zabawy i sporty zimowe
16. Wielkanoc
17. Przeczytaj, wytnij i ułóż
18. Przeczytaj, pokoloruj pisanki według poleceń z wiersza
19. Ola robi porządki w pokoju
20. Obrazki zwierząt
21. Dźwięk i obrazki
22. Pory roku
23. Prawda czy fałsz?
24. Jesienne zabawy słuchowe
25. Zabawy rytmiczne
26. Zwierzęta mieszkające w lesie
27. "Poranek Kasi"
28. Warzywna wykreślanka
29. Rebusy
30. Obrazkowe zabawy
31. Co tu nie pasuje?
Część VI
POMOCE DYDAKTYCZNE WYKORZYSTYWANE W PRACY DYDAKTYCZNO-TERAPEUTYCZNEJ Z DZIEĆMI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Puzzle całoroczne
Loteryjka "w ciemno"
Kolorowy drapacz chmur
Przestrzenne klocki dydaktyczne "Gigant"
Pizza obrazkowo-sylabowa
Kolorowe mozaiki geometryczne
Podróże małe i duże
Dodatek |
PLyta CD |
Okładka |
Miękka |
Liczba stron |
256 |
Format |
B5 |
Wydawca:
Oficyna Wydawnicza IMPULS
Autor:
Jąder Mariola
Wydawca:
Oficyna Wydawnicza IMPULS
Autor:
Konieczna Ewelina
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe PWN
Autor:
Olechnowicz Hanna
Rok wydania:
2016
Wydawca:
Oficyna Wydawnicza IMPULS
Autor:
Lewandowska-Kidoń Teresa, Wosik-Kawala Danuta
Rok wydania:
2015
Nierzadko osoby pracujące w mniejszych czy większych organizacjach zadają sobie pytanie: po co w ogóle są menedżerowie? Wszedłszy do dowolnej firmy i przyjrzawszy się pracy zatrudnionych w niej ludzi, możemy odnieść wrażenie, że ci mogliby obejść się bez osób zarządzających, zwłaszcza gdy procesy przebiegają gładko, a pracownicy są kompetentni i elastyczni. Wyobraźmy sobie jednak sytuację odwrotną: w firmie nie ma specjalistów, tylko sami menedżerowie. Taki obrazek wygląda dosyć absurdalnie. Pytanie o zasadność istnienia menedżerów jest oczywiście prowokacyjne, ale pozwala na głębszy namysł nad istotą ich pracy. Aby dobrze ocenić sens i efekty działań menedżerskich, należy odpowiedzieć na kilka pytań związanych z charakterem pracy menedżerów, a zwłaszcza ze sposobem, w jaki ci podejmują decyzje.
Czytaj więcej
Czy bycia kreatywnym można się nauczyć? Niektórzy twierdzą, że jest to wrodzona predyspozycja, którą albo posiadamy albo nie. Wszelkie wątpliwości na ten temat rozwiewa Aneta Chybicka, autorka książki "Outside the box".
Czytaj więcej
Pierwsza publikacja, która prezentuje podejście terapeutyczne dopasowane do potrzeb dzieci i adolescentów cierpiących na zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne oraz ich rodzin.
Czytaj więcej
Niniejszy podręcznik wypełnia lukę na polskim rynku wydawniczym i stanowi doskonałą pomoc dla terapeutów pracujących z młodymi pacjentami, których głównym problemem jest zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne. Badania pokazują, że najbardziej skuteczną formą pomocy osobom dotkniętym tym zaburzeniem jest terapia poznawczo-behawioralna, a zwłaszcza terapia oparta na ekspozycji i powstrzymaniu reakcji.
Czytaj więcej
Wydawca:
Oficyna Wydawnicza IMPULS
Autor:
Franczyk Anna, Krajewska Katarzyna
Wydawca:
Oficyna Wydawnicza IMPULS
Autor:
Franczyk Anna, Krajewska Katarzyna
Wydawca:
Oficyna Wydawnicza IMPULS
Autor:
Franczyk Anna, Krajewska Katarzyna
Wydawca:
Oficyna Wydawnicza IMPULS
Autor:
Tomkiewicz-Bętkowska Aleksandra
Rok wydania:
2015