Książka napisana jest jasno i nader przejrzyście. Autor ujawnia rzetelną znajomość przedmiotu, co nie dziwi, jeśli się zważy, że Mark Leary należy do wąskiego grona największych autorytetów w badaniach nad problematyką autoprezentacji. Na rynku polskim, na którym zaobserwować można zatrzęsienie prac mało wartościowych, jego książka może okazać się wprost bezcenna.
prof. dr hab. Maciej Dymkowski
Mark Leary – profesor psychologii i neuronauki, wybitny psycholog społeczny i specjalista w zakresie autoprezentacji, dyrektor Interdyscyplinarnego Centrum Badań Behawioralnych na Duke University. Swoimi badaniami wniósł znaczący wkład w dziedzinę psychologii społecznej i psychologii osobowości. Jego zainteresowania naukowe obejmują zagadnienia samooceny, motywacji społecznej oraz emocji i procesów związanych z autorefleksją.
Leary jest autorem i współautorem 12 książek i ponad 200 artykułów naukowych oraz rozdziałów w pracach zbiorowych. W 2010 roku otrzymał nagrodę Lifetime Career Award od International Society for Self and Identity, a w 2015 roku – Scientific Impact Award od Society for Experimental Social Psychology.
Jest członkiem między innymi American Psychological Association, Society for Personality and Social Psychology, Association for Psychological Science, International Association for Relationship Research oraz International Society for Self and Identity. Założył czasopismo „Self and Identity”. Współpracował także z „Journal of Social and Clinical Psychology”, „Journal of Personality”, „Psychological Review” i wieloma innymi prestiżowymi czasopismami.
Patronat:Psychologia-Społeczna.plMała PsychologiaMiędzynarodowe Stowarzyszenie Ekspertów Komunikacji i Przywództwa (IACL)
SPIS TREŚCI1. WprowadzenieNatura autoprezentacji
Autoprezentacja a oszukiwanie
Celowe wywieranie złego wrażenia
Krótka historia badań nad autoprezentacją
Ocena wrażenia wywartego na innych
Osoba a sytuacja
Całokształt dotychczasowej wiedzy
Podsumowanie
2. TaktykiOpisywanie siebie
Wyrażanie postaw
Publiczne atrybucje
Pamięć i zapominanie
Zachowania niewerbalne
Kontakty społeczne
Konformizm i uleganie
Otoczenie
Inne taktyki
Autoprezentacja grupowa
Podsumowanie
3. Motywy autoprezentacjiFunkcje autoprezentacji na poziomie jednostki
Ewolucyjne podstawy autoprezentacji
Społeczne korzyści z autoprezentacji
Kontrola wywieranego wrażenia
Motywy manipulacji wywieranym wrażeniem
Nieświadoma autoprezentacja
Obserwacyjna samokontrola zachowania
Podsumowanie
4. Kontekst społeczny: normy i roleNormy i role
Normy autoprezentacyjne
Dobre obyczaje
Skromność
Dopasowywanie autoprezentacji
Konsekwencja
Obdarzanie uwagą i jej odwracanie od innych
Różnice płci
Normy specyficzne dla danego kontekstu
Kultura
Role
Zgodność z prototypem
Autoprezentacja a przywództwo
Zachowanie dystansu wobec swojej roli i konflikt ról
Zachowanie za kulisami
Podsumowanie
5. Wartości odbiorców autoprezentacjiAtrakcyjność fizyczna
Umiejętność wzbudzania sympatii
Kompetencja
Wytężony wysiłek
Cnota
Wartości cenione przez odbiorców autoprezentacji
Dylemat autoprezentacyjny
Znaczenie prezentowanej cechy
Problem zróżnicowanej publiczności
Złudzenie szefa
Eksperymentator jako odbiorca autoprezentacji: zniekształcenie wyników badań
Podsumowanie
6. Aktualny wizerunek społecznyOgraniczenia
Sukcesy autoprezentacyjne
Porażki autoprezentacyjne
Zakłopotanie
Niewerbalne oznaki zakłopotania
Podsumowanie
7. Zasada komplementarnościKomplementarność
Postawa błagalna: demonstrowanie słabości
Choroba fizyczna
Zrównoważenie i niezrównoważenie psychiczne
Zastraszanie: demonstrowanie siły
Wyrażanie zainteresowania seksualnego
Dawanie przykładu
Manipulacja wywieranym wrażeniem a kariera
Podsumowanie
8. Ja prywatneJa
Struktura Ja i Ja uświadamiane
Ja w autoprezentacji
Samoocena
Ja pożądane i niepożądane
Dylematy autoprezentacyjne
Wpływ autoprezentacji na Ja
Podsumowanie
9. Autoprezentacyjne troskiAutoprezentacja a lęk społeczny
Wyznaczniki sytuacyjne
Lęk społeczny jako cecha
Lęk związany z wyglądem fizycznym
Reakcje behawioralne
Uwaga i pamięć
Dławienie się pod presją
Samoutrudnianie
Wzmacnianie rywala
Troski autoprezentacyjne a zagrożenie zdrowia
Podsumowanie
Bibliografia
Indeksy