Nieleczone zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne może bardzo negatywnie wpływać na funkcjonowanie dziecka i zdolność rodziny do radzenia sobie z codziennością. Wywołuje lęk, bywa źródłem znacznego cierpienia i obniża jakość życia. Autorki w przystępny sposób wyjaśniają, czym cechuje się to zaburzenie i jak wynikające z niego zachowania wpływają na funkcjonowanie rodziny. Tłumaczą, na czym polega proponowana terapia, opisują cele leczenia, stosowane techniki oraz przebieg poszczególnych sesji. Program terapeutyczny jest przeznaczony dla małych dzieci, więc ogromnie ważne jest zaangażowanie rodziny pacjenta. Dlatego też rodzice wraz z dzieckiem poznają narzędzia pozwalające im zrozumieć objawy zaburzenia, a tym samym skuteczniej je kontrolować i pracować nad ich ograniczaniem. Istotne jest także zrozumienie przez rodziców, jak ich własne obawy i lęki wpływają na zachowanie dziecka.
Poradnik – stanowiący uzupełnienie podręcznika terapeuty – ma służyć rodzicom lub opiekunom dziecka do powtarzania strategii poznanych w trakcie sesji i stosowania ich samodzielnie w domu. Zawiera formularze wykorzystywane do obserwowania objawów oraz do notowania przebiegu ekspozycji, realizacji programu nagród i wykonania zadań domowych. Uwzględniono także wskazówki dotyczące zapobiegania nawrotom zaburzenia.
Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne może pojawić się u małych dzieci, które – choćby z racji wieku i poziomu rozwoju – nie są w stanie wziąć na siebie całej odpowiedzialności za leczenie, dlatego potrzebują dużej i rozważnej pomocy rodziców. Stworzony przez Jennifer B. Freeman i Abbe Marrs Garcię program terapeutyczny ma wiele zalet: pozwala rodzinom zrozumieć naturę zaburzenia, uczy dziecko, jak z pomocą rodziców zmagać się z czynnościami natrętnymi, pokazuje dorosłym, jak ważne jest odróżnienie objawów od trudnych zachowań. Dla mnie ważną zaletą jest uczenie rodziców tolerowania lęku u dziecka oraz wycofywania się ze wspólnego wykonywania natręctw. W mojej ocenie program terapeutyczny jest tak opracowany, że można go od razu stosować w codziennej pracy w gabinecie.
dr n. med. Artur Kołakowski
specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, superwizor
ARTYKUŁY I RECENZJEIda Derezińska - Uniwersytet SWPS, Szkoła Psychoterapii Poznawczo-BehawioralnejZdrowa Głowa - recenzjaSKN Dialog - recenzja
O autorkach
Dr Jennifer B. Freeman – adiunkt w instytucie Warren Alpert Medical School Uniwersytetu Browna, współzałożycielka i jedna z dyrektorów kliniki badania lęku u dzieci Pediatric Anxiety Research Clinic w Bradley/Hasbro Children’s Research Center, psycholog w Rhode Island Hospital. Jest głównym badaczem nadzorującym realizowane w różnych placówkach projekty badawcze National Institute of Mental Health dotyczące efektów leczenia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci. Jest superwizorem terapii poznawczo-behawioralnej i wykładowcą Uniwersytetu Browna. Jej zainteresowania badawcze obejmują również wpływ funkcjonowania rodziny na zaburzenia lękowe u dzieci. Jest autorką referatów i artykułów na temat leczenia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego.
Dr Abbe Marrs Garcia – adiunkt w instytucie Warren Alpert Medical School Uniwersytetu Browna, jedna z dyrektorów Pediatric Anxiety Research Clinic w Bradley/Hasbro Children’s Research Center, psycholog w Rhode Island Hospital. Jako klinicysta specjalizuje się w poznawczo-behawioralnej terapii zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży. Współprowadzi kilka projektów badawczych dotyczących efektów leczenia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u młodych pacjentów. Jest autorką referatów i artykułów na temat zaburzeń lękowych u dzieci oraz zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u młodzieży.
Polecamy również program dla dzieci i młodzieży w wieku 8-17 lat Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego dzieci i młodzieży jak i dla osób dorosłych Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne. Terapia ekspozycji i powstrzymania reakcji.
Patronat:Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej im. Zdzisława BizoniaZdrowa Głowa - psychoterapia i rozwój osobistyEdukacjaMedyczna.plPolskie Stowarzyszenie Studentów i Absolwentów Psychologii
Spis treści
O serii
Rozdział 1
Wprowadzenie do programu terapii
Rozdział 2
Narzędzia dla rodziców
Rozdział 3
Narzędzia dla dziecka
Rozdział 4
Ekspozycja i powstrzymanie reakcji
Rozdział 5
Kwestie dotyczące procesu terapii
Rozdział 6
Zapobieganie nawrotom zaburzenia
Aneks 1
Formularze zadań domowych dotyczące narzędzi dla rodziców
Aneks 2
Tabele nagród
Aneks 3
Formularze obserwacji objawów
Aneks 4
Wykazy codziennych ćwiczeń
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Sp. z o.o.
ul. Bema 4/1A 81-753 Sopot (PL) adres e-mail:gwp@gwp.pl
Bezpieczeństwo:
Zgłoszenia incydentów związanych z bezpieczeństwem użytkowania produktów prosimy wysyłać na adres
dyrektywa.gpsr@gwp.pl