Monika Suchowierska – doktor, adiunkt w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Doktorat uzyskała na Uniwersytecie w Kansas w 2003 roku. W czasie pobytu w Stanach Zjednoczonych pogłębiała zainteresowania oraz wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie analizy zachowania, a zwłaszcza jej wykorzystania w pracy z dziećmi z autyzmem. Jedyny w Polsce Certyfikowany Analityk Zachowania. Kierownik pierwszych w Polsce studiów podyplomowych ze stosowanej analizy zachowania. Dyrektor kierunku psychologia w języku angielskim SWPS. Prodziekan Wydziału Psychologii tejże uczelni. Koordynuje programy wymiany studentów i naukowców pomiędzy Europą a Stanami Zjednoczonymi. Od 16 lat pracuje z dziećmi z autyzmem, a od 2005 roku jest dyrektorem Centrum Wczesnej Interwencji Krok po Kroku – ośrodka, którego podopieczni korzystają z intensywnej terapii behawioralnej. W latach 2006–2009 pełniła funkcję przewodniczącej Polskiego Towarzystwa Analizy Behawioralnej. Autorka i współautorka wielu książek i artykułów wydanych w Polsce i na świecie. Pozanaukowe zainteresowania dr Suchowierskiej związane są z turystyką górską.
Paweł Ostaszewski – profesor dr hab., pracuje na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego i na Wydziale Psychologii Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, gdzie jest Kierownikiem Katedry Analizy Zachowania. Jest członkiem Association for Behavior Analysis: International oraz Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej. Opublikował kilkadziesiąt prac naukowych, w tym dwie monografie: Zachowanie się organizmów wobec odroczonych wzmocnień (IP PAN, 1997) i Wartość wzmocnień odroczonych i niepewnych z perspektywy analizy zachowania (IP PAN, 2007). W wolnym czasie szuka wiatru w polu.
Przemysław Bąbel – doktor psychologii, adiunkt w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz kierownik Zespołu Badania Bólu przy tym Instytucie. Zajmuje się mechanizmami działania placebo, bólem, pamięcią oraz psychologią behawioralną. Autor ponad 30 publikacji naukowych i blisko 80 popularnonaukowych. Współautor książek Jak uczyć, żeby nauczyć (WSiP, 2008), Analiza zachowania od A do Z (GWP, 2010) i Trening pamięci. Projektowanie, realizacja, techniki i ćwiczenia (Difin, 2011); współredaktor monografii Współczesna psychologia behawioralna. Wybrane zagadnienia (WUJ, 2008) i numeru czasopisma Psychologia Rozwojowa pt. Zaburzenia rozwoju. Konteksty terapii behawioralnej (2011, t. 16, nr 3). Należy do Association for Psychological Science, International Association for the Study of Pain, Association for Behavior Analysis International oraz Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej, którego był prezesem (2004–2011). W latach 2007–2010 był redaktorem naukowym magazynu psychologicznego Charaktery. Laureat Nagrody Prezesa PAN „Złoty Umysł – Mistrz Popularyzacji Wiedzy” w 2008 roku.
Patronat merytoryczny:
Polskie Towarzystwo Psychologii BehawioralnejPolskie Stowarzyszenie Terapii BehawioralnejPatronat medialny:
PsychoSpace.plPrzyjacielFundacja KROK PO KROKUSPIS TREŚCIPomoc osobom z autyzmem. Podejście oparte na dowodach naukowych William L. Hewart Nowa definicja autyzmu i rozwiązania SAZ Gary Novak
Wprowadzenie
Rozdział 1Autyzm i stosowana analiza zachowania1.1. Teoria
1.1.1. Autyzm
1.1.2. Stosowana analiza zachowania
1.2. Praktyka
1.2.1. Program
1.2.2. Dostosowanie środowiska
1.2.3. Wyraźna struktura otoczenia
1.2.4. Funkcjonalne podejście do zachowań trudnych
1.2.5. Planowane przygotowanie dziecka do uczenia sic w przedszkolu i szkole
1.2.6. Włączanie rodziny dziecka do terapii
1.2.7. Nieporozumienia związane z terapią behawioralną
1.2.8. Wskazówki dla rodziców
Rozdział 2 Behawioryzm i prawa uczenia się2.1. Teoria
2.1.1. Radykalny behawioryzm
2.1.2. Procesy uczenia się
2.2. Praktyka
Rozdział 3Ocena behawioralna3.1. Teoria
3.1.1. Definicja oceny behawioralnej
3.1.2. Całościowa ocena behawioralna
3.1.3. Wybór zachowań modyfikowanych
3.1.4. Definiowanie zachowania modyfikowanego
3.1.5. Metody pomiaru zachowania modyfikowanego
3.2. Praktyka
Rozdział 4Rozwijanie nowych zachowań u osób z autyzmem4.1. Teoria
4.1.1. Motywacja
4.1.2. Kontrola bodźcowa i generalizacja
4.1.3. Techniki nauczania
4.2. Praktyka Wykorzystanie strategii proaktywnych
4.2.2. Motywowanie dziecka z autyzmem.
4.2.3. Trening różnicowania
4.2.4. Rola rodziców w terapii dziecka z autyzmem
Rozdział 5 Zachowania trudne i ocena funkcjonalna 5.1. Teoria
5.1.1. Definicja i częstość występowania zachowań trudnych
5.1.2. Etiologia zachowań trudnych
5.1.3. Ocena funkcjonalna
5.1.4. Model najmniej restrykcyjnej interwencji
5.2. Praktyka
5.2.1. Co rodzice powinni robić, gdy dzieci zachowują się dobrze?
5.2.2. Co rodzice powinni robić, gdy dzieci zachowuj się niepoprawnie?
Rozdział 6Zachowania werbalne6.1. Teoria
6.1.1. Skinnerowskie podejście do zachowań werbalnych
6.1.2. Podstawowe werbalne zachowania sprawcze
6.1.3. Analiza zachowań werbalnych
6.2. Praktyka
6.2.1. Ocena umiejętności werbalnych
6.2.2. Trening poszczególnych werbalnych zachowań sprawczych
Rozdział 7Zasady etyczne w pracy analityka zachowania 7.1. Wytyczne dotyczące etyki pracy analityka zachowania
7.2. Inne kodeksy etyczne
Aneks
Bibliografia
Indeks rzeczowy
Indeks osobowy