Co to jest superwizja? Gdy psychoterapeuta lub superwizor konsultują się u bardziej "zaprawionych w bojach" i doświadczonych kolegów po fachu, by skorzystać z ich wiedzy i doświadczenia i w ten sposób wzbogacić własną praktykę, to proces ten nazywa się superwizją.
Superwizja stwarza terapeucie przestrzeń do refleksji. Dzięki temu może on we wspierającej atmosferze przyglądać się swojej pracy oraz własnym reakcjom, zastanawiać się nad nimi i szukać dróg, jakimi podąży wspólnie z klientem. Natomiast gdy klinicysta poczuje, że „utknął w miejscu” może poddać dialog terapeutyczny analizie odsłaniającej trudne punkty interakcji.
Autorzy książki jako pierwsi spróbowali dogłębnie zbadać możliwości wykorzystania podejścia zintegrowanego w superwizji, gdzie wzajemnie oddziałują na siebie intersubiektywna relacja między psychoterapeutą a klientem, i intersubiektywna relacja między psychoterapeutą a superwizorem.
Praca okaże się nieoceniona nie tylko dla superwizorów psychoterapii, lecz także dla psychoterapeutów, konsultantów psychologicznych oraz dla osób, które prowadzą w tej dziedzinie szkolenia.
Seria „Biblioteka Terapeuty” zaprasza każdego, kto interesuje się psychoterapią, do przemyślenia najważniejszych dylematów terapeutycznych, pogłębienia swojej wiedzy oraz zdobycia nowych umiejętności. Studentów i początkujących terapeutów wprowadza w świat pracy z klientem, a doświadczonych praktyków inspiruje do doskonalenia swoich umiejętności.
Wstęp
1.Wprowadzenie
Czym jest superwizja?
Intencje autorów
Superwizja: przestrzeń dla refleksji
Superwizja w procesie szkolenia a superwizja samodzielnego terapeuty
Możliwe zastosowania modelu
Przegląd treści
2.Zintegrowany relacyjny model superwizji
Oparty na relacji model superwizji w kontekście
Superwizja z perspektywy metasystemowej
Obserwacja uczestnicząca jako pojęcie podstawowe
Zasadnicze znaczenie Buberowskiego pojęcia "inkluzji"
"Punkt widzenia osoby trzeciej"
Zintegrowane relacyjne podejście do superwizji
Współtworzenie relacji i współkonstruowanie znaczenia
Postawy w relacji a bliskość i dystans psychiczny
Wymiary relacji w psychoterapii i superwizji
Budowanie wiarygodnego "superwizora wewnętrznego"
Przeniesienie i przeciwprzeniesienie: perspektywa intersubiektywna
Wnioski
Pytania
3.Model w praktyce
Cele przedstawienia modelu w praktyce
Superwizja, przykład 1 – bezpieczeństwo: faza wyłaniania się "ja"
Superwizja, przykład 2 – tożsamość: faza rdzennego "ja"
Superwizja, przykład 3 – kontakt: faza "ja" intersubiektywnego
Superwizja, przykład 4 – komunikacja: faza werbalna
Kształcenie wewnętrznego superwizora
Pytania
4.Tworzenie środowiska sprzyjającego uczeniu się
Znaczenie przymierza superwizyjnego
"Terapia myśląca" istotą dobrej praktyki
"Badawcze nastawienie umysłu" jako czynnik sprzyjający koncentracji na skutecznych rozwiązaniach
"Momenty zmiany" w psychoterapii i superwizji
Przeciwdziałanie skutkom wstydu
Indywidualne potrzeby superwizanta
Inne spojrzenie na style optymalnego uczenia się: Kolb i współpracownicy
Fazy rozwojowe w ewolucji superwizanta
Konieczność znalezienia wyrazu przez ja-obiekt
Dalsze wyrażanie dojrzałych potrzeb ja-obiektu
Pytania
5.Ramy superwizji: kontrakt i granice; style i rodzaje
Dobry kontrakt podstawą udanej superwizji
Renegocjowanie i zmiana kontraktu
Wspieranie zdrowego przymierza superwizyjnego przez kontrakty dotyczące procesu
Proces zawierania kontraktu jako klucz do dobrej relacji
Kontrakt trójstronny: praca w instytucji
Wprowadzenie pojęcia władzy i dystansu psychicznego
Przydatność kontraktu również dla superwizora
Dwie różne tradycje prezentacji materiału podczas superwizji
Badania nad przymierzem superwizyjnym
Superwizja indywidualna, grupowa i partnerska – miejsce każdej z nich
"Menu" superwizyjne
Zawieranie niepokoju superwizanta podczas superwizji
Pytania
6.Teoretyczne i badawcze podstawy zintegrowanego relacyjnego podejścia do superwizji
Uzasadnienie modelu zintegrowanego opartego na relacji
Relacja jako motor zmiany terapeutycznej
Badania nad przymierzem superwizyjnym
Rozwiązanie konfliktu w superwizji: zasadnicza kwestia
Wyniki badań nad teorią rozwoju – potwierdzenie trafności naszego modelu
Znaczenie czynników kontekstowych
Konstruktywistyczna teoria pamięci jako potwierdzenie trafności naszego modelu
Pytania
7.Ocena, przyznawanie uprawnień i ewaluacja w praktyce superwizyjnej
Ewaluacja jako podstawowa odpowiedzialność superwizora
Kryteria oceny kompetencji przy przyznawaniu uprawnień terapeutycznych
"Dobre" i "złe" wiadomości
Ewaluacja sesji superwizyjnych i rezultatów superwizji
Superwizor skuteczny
Ważne miejsce superwizji superwizji
"Superprzeniesienie": wyzwanie dla superwizorskiego narcyzmu
Quis custodiet ipsos custodes?
Przyznawanie uprawnień superwizorskich
Pytania
8.Rozwijanie osobistego stylu superwizorskiego
Czynniki osobistego stylu pracy
Znaczenie jasnej, bezpośredniej informacji zwrotnej
Zadania superwizyjne jako metoda pomiaru osobistego stylu pracy
Wybór zadań do superwizji jako wyznacznik osobistego stylu pracy
Otwartość superwizora jako wskaźnik osobistego stylu
Koncentracja na przeciwprzeniesieniu jako element osobistego stylu pracy superwizora
Czy w superwizji jest miejsce na psychoterapię?
Poczucie humoru przyjacielem superwizora
Pytania
9.Podejmowanie decyzji o charakterze etycznym
Przykład 5: Dyskrecja
Przykład 6: Zachowanie kolegów
Przykład 7: Nadużycie seksualne
Przykład 8: Praca z parą
Rozważania nad czterema przykładami
Procedury składania zażaleń: prawdopodobieństwo czy stuprocentowa pewność?
Pytania
10. Aspekty wielokulturowe i praktyka antyopresyjna w superwizji i psychoterapii
Definicja kultury
Niedawne zmiany w Zjednoczonym Królestwie
Utrwalanie praktyki antyopresyjnej
Model zdrowia psychicznego i ucisk
Skutki ucisku
Filozoficzne podstawy nowego punktu widzenia
Reforma w instytucjach uczących psychoterapii
Kontrola antyopresyjna
11.Psychoterapia i superwizja w Zjednoczonym Królestwie, w Europie i w szerszym kontekście
Psychoterapia i superwizja w Zjednoczonym Królestwie
Psychoterapia i superwizja w kontekście europejskim
World Council for Psychotherapy [Światowa Rada Psychoterapii]
12.Możliwości rozwoju dla superwizorów
Wydawca:
Nakłady wyczerpane GWP
Autor:
Hollin Clive R., Browne Deborah, Palmer Emma J.
Rok wydania:
2004
Wydawca:
Nakłady wyczerpane GWP
Autor:
Hammen Constance
Rok wydania:
2004
Wydawca:
Nakłady wyczerpane GWP
Autor:
Greenstone James L., Leviton Sharon C.
Rok wydania:
2004
Wydawca:
Nakłady wyczerpane GWP
Autor:
Bohner Gerd, Wänke Michaela
Rok wydania:
2004