Odsetek samobójstw i prób samobójczych wśród młodzieży dowodzi, że mamy jako społeczeństwo bardzo poważny, wręcz zatrważający
problem, tymczasem działania nastawione na rozwiązane tej kwestii, będącej przecież sprawą życia lub śmierci, są niespójne, czasem wręcz
ze sobą sprzeczne. Ten kłopot powinien interesować wszystkich, którzy pracują z nastolatkami o skłonnościach samobójczych i usiłują im
pomagać. Zdajemy sobie przecież sprawę z tego, że zmarnowanie szansy udzielenia pomocy może oznaczać zaprzepaszczenie możliwości
utrzymania nastolatka przy życiu. Wiemy, że niezależnie od tego, co zrobimy i jak zinterpretujemy kryzys, niektórzy młodzi ludzie są
zdeterminowani i chcą umrzeć. Dla nich nasze wysiłki znaczą niewiele lub tyle, co nic. Istnieją jednak podstawowe wskazania, jak rozumieć
samobójstwo w okresie dojrzewania, dzięki którym łatwiej zrozumieć cierpienie psychiczne osoby, która zdecydowała się umrzeć lub uważa,
że nie ma innego wyboru.
(Moses Laufer, fragm. Rozdziału 7)
Spis treści
Wprowadzenie
Część pierwsza - Praca z nastolatkami z grupy ryzyka
1 Rozwój psychiczny w okresie dojrzewania – oznaki zagrożenia
Moses Laufer2 Depresja i nienawiść do siebie
M. Eglé Laufer3 Depresja i poczucie winy
Myer Wohl4 Samobójczyni z kochającej rodziny
Myer Wohl5 Utrata poczucia rzeczywistości w odniesieniu do śmierci
M. Eglé Laufer6 „Nie pomagajcie mi!” – nastolatek o skłonnościach samobójczych
Rosalie Joffe
Część druga - Sprawozdanie z konferencji - „Skłonności samobójcze nastolatków”
7 Jak rozumieć samobójstwo? Czy nabiera ono szczególnego znaczenia w okresie dojrzewania?
Moses LauferDyskusja
Mervin Glasser8 Skłonności samobójcze nastolatków – doświadczenia lekarza rodzinnego
Paul Stern9 O „niezauważaniu” nastolatka skłonnego do samobójstwa
Christopher Gibson10 Projekt badawczy poświęcony próbom samobójczym w okresie dojrzewania
M. Eglé LauferDyskusja
Joan Schachter11 Czy możemy zapobiegać samobójstwom nastolatków?
Dyskusja panelowaBibliografia