Melanie Klein (1882-1960) jest znana jako wybitna psychoanalityczka, twórczyni kierunku w psychoanalizie kładącego nacisk na relacje z obiektem. Jej technika pracy z dziećmi, koncepcje nieświadomych fantazji, pozycji paranoidalno-schizoidalnej i depresyjnej przyczyniły się do nowego rozumienia wczesnych faz rozwoju dziecka. Miały również wpływ na rozumienie psychopatologii dorosłych i na analityczną technikę leczenia. Klein od początku pozostawała pod wrażeniem tego, jak bogaty jest świat nieświadomych fantazji dziecka i jego świat wewnętrzny. Już dziecko dwuipółletnie ma za sobą złożoną historię rozwoju, ujawnianą w przeniesieniu, którą Klein potrafiła odczytać… Dostrzegała pragnienia i fantazje dzieci oraz ciągłe interakcje z rzeczywistością zewnętrzną. Te wczesne związki, zabarwione fantazjami dziecka, zostają uwewnętrznione i tworzą zrąb jego osobowości. Frued odkrył, że w osobie dorosłej dziecko wciąż jest żywe, Klein zaś odkryła w dziecku i dorosłym - niemowlę.
Hanna Segal, z Nowego wprowadzenia do Pism, t. I
SPIS TREŚCI
Wstep do wydania polskiego
Przedmowa do wydania angielskiego
Nowe wprowadzenie
Wprowadzenie
1. Rozwój dziecka (1921)
2. Zahamowania i trudności okresu dojrzewania (1922)
3. Rola szkoły w rozwoju libidinalnym dziecka (1923)
4. Analiza wczesnodziecięca (1923)
5. Przyczynek do psychogenezy tików (1925)
6. Psychologiczne zasady analizy wczesnodziecięcej (1926)
7. Sympozjum na temat analizy dziecięcej (1927)
8. Skłonności przestępcze u normalnych dzieci (1927)
9. Wczesne stadia konfliktu edypalnego (1928)
10. Personifikacja w zabawie dzieci (1929)
11. Wpływ dziecięcych sytuacji lękowych na sztukę i impuls twórczy (1929)
12. Znaczenie tworzenia symboli dla rozwoju ego (1930)
13. Psychoterapia psychoz (1930)
14. Wkład do teorii zahamowań intelektualnych (1931)
15. Wczesny rozwój sumienia u dziecka (1933)
16. O przestępczości (1934)
17. Wkład do psychogenezy stanów maniakalno-depresyjnych (1935)
18. Odstawianie od piersi (1936)
19. Miłość, poczucie winy i reparacja (1937)
20. Żałoba i jej związek ze stanami maniakalno-depresyjnymi
21. Kompleks Edypa w świetle lęków wczesnodziecięcych
Uwagi końcowe
Bibliografia, lista pacjentów, indeksy