Kilka lat temu uwagę naszą przyciągnął bardzo prosty fakt, który skłonił nas do zakwestionowania powszechnego rozumienia rozwojowej funkcji adolescencji oraz znaczenia psychopatologii tego okresu. Wszystko wskazywało na to, iż w okresie dojrzewania niezwykle często dochodzi do samobójstw i prób samobójczych, zaś przed tym okresem świadoma decyzja zabicia siebie nie istnieje jako problem społeczny lub kliniczny. Później zdaliśmy sobie sprawę, iż nasi nastoletni pacjenci – w przeciwieństwie do większości pacjentów dorosłych – byli szczególnie skłonni do tego, by fizycznie atakować swoje ciała albo robić coś, co – w fantazji – zmieni obraz ich ciał poprzez anoreksję, otyłość, samookaleczenia albo branie narkotyków i uzależnienia. Poza tym jedna czwarta naszych pacjentów nastoletnich była bardzo zaniepokojona normalnością lub nienormalnością swoich zachowań i myśli, a ten niepokój nieodłącznie wiązał się z normalnością lub anomaliami seksualnymi.
Zarówno te obserwacje, jak i doświadczenia pracy w ogólnodostępnym ośrodku pomocy nastolatkom – psychoanalitycznym centrum badań nad adolescentami – sprawiły, że uznaliśmy, iż te same pytania można odnieść do większości młodych ludzi: Dlaczego nagle pojawiają się objawy choroby psychicznej, które są pospiesznie diagnozowane jako objawy schizofrenii? Skąd bierze się głęboka depresja, anoreksja, objawy seksualnych anomalii albo agresja, która nie wydaje się być następstwem działania jakiejś normy społecznej, ale jest odpowiedzią na wewnętrzne głosy albo potrzebę utrzymania z dala od świadomości poczucia, że nastolatek jest nienormalny? (…)
Nierzadko osoby pracujące w mniejszych czy większych organizacjach zadają sobie pytanie: po co w ogóle są menedżerowie? Wszedłszy do dowolnej firmy i przyjrzawszy się pracy zatrudnionych w niej ludzi, możemy odnieść wrażenie, że ci mogliby obejść się bez osób zarządzających, zwłaszcza gdy procesy przebiegają gładko, a pracownicy są kompetentni i elastyczni. Wyobraźmy sobie jednak sytuację odwrotną: w firmie nie ma specjalistów, tylko sami menedżerowie. Taki obrazek wygląda dosyć absurdalnie. Pytanie o zasadność istnienia menedżerów jest oczywiście prowokacyjne, ale pozwala na głębszy namysł nad istotą ich pracy. Aby dobrze ocenić sens i efekty działań menedżerskich, należy odpowiedzieć na kilka pytań związanych z charakterem pracy menedżerów, a zwłaszcza ze sposobem, w jaki ci podejmują decyzje.
Czytaj więcej
Czy bycia kreatywnym można się nauczyć? Niektórzy twierdzą, że jest to wrodzona predyspozycja, którą albo posiadamy albo nie. Wszelkie wątpliwości na ten temat rozwiewa Aneta Chybicka, autorka książki "Outside the box".
Czytaj więcej
Pierwsza publikacja, która prezentuje podejście terapeutyczne dopasowane do potrzeb dzieci i adolescentów cierpiących na zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne oraz ich rodzin.
Czytaj więcej
Niniejszy podręcznik wypełnia lukę na polskim rynku wydawniczym i stanowi doskonałą pomoc dla terapeutów pracujących z młodymi pacjentami, których głównym problemem jest zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne. Badania pokazują, że najbardziej skuteczną formą pomocy osobom dotkniętym tym zaburzeniem jest terapia poznawczo-behawioralna, a zwłaszcza terapia oparta na ekspozycji i powstrzymaniu reakcji.
Czytaj więcej
Wydawca:
Oficyna INGENIUM
Autor:
Pod redakcją: Aleksandara Dimitrijevicia i Michaela B. Buchholza
Rok wydania:
2023
Wydawca:
Oficyna INGENIUM
Autor:
Margot Waddell
Rok wydania:
2023
Wydawca:
Oficyna INGENIUM
Autor:
Correale Anotonello
Rok wydania:
2023
Wydawca:
Oficyna INGENIUM
Autor:
Anderson Robin, Dartington Ann
Rok wydania:
2023