Jeden z najwybitniejszych twórców polskiej pedeutologii – Jan Władysław Dawid – w swoim dziele O duszy nauczycielstwa pisał, że: „Istotą nauczycielskiego powołania jest miłość dusz ludzkich”. Ta miłość do wychowanków stanowiła dla autora fundament efektywności pracy wychowawczej i motywację do samokształcenia nauczyciela.
W ostatnich latach odnotowuje się coraz częściej badania nad rzeczywistym nauczycielem. Analizuje się jego czynności zawodowe i poszukuje czynników warunkujących większą efektywność pracy. W badaniach tych coraz wyraźniej eksponuje się aspekt prakseologiczny. Szuka się odpowiedzi na pytania: co powinien wiedzieć i umieć dobry nauczyciel określonej specjalności? Jak poszczególne czynności związane z wykonywanym zawodem powinien wykonywać, aby działać sprawnie i skutecznie? Jakie kompetencje moralne, społeczne i komunikacyjne powinien posiadać? Przy zastosowaniu w badaniach metody indukcyjnej stwierdzono rzeczywiste cechy konkretnych nauczycieli lub grup nauczycielskich. Pokazano czynniki warunkujące osiąganie sukcesów pedagogicznych, wskazano na zależności między cechami osobowo-zawodowymi i niektórymi czynnikami zewnętrznymi a rezultatami pracy.
Jak pisze autor Nauczyciel dokonały publikacji Janusz Bielski cech efektywnego nauczyciela poszukuje się również dzisiaj, ale coraz częściej pojawiają się u badaczy przekonania, że cechy te nie są wrodzone i że można je wykształcić w procesie przygotowania zawodowego. Głównym przedmiotem współczesnych badań staje się rzeczywisty nauczyciel, działający w konkretnych warunkach. Odrzuca się założenie, że nauczyciel jest z natury doskonały. Wytworzył się też „realistyczny” stosunek do jego pracy dydaktyczno-wychowawczej, z pewnym odcieniem krytycyzmu. Nauczyciel, który nie najlepiej wykonuje swoje zadania, może spotkać się z brakiem akceptacji nie tylko ze strony swoich zwierzchników. Powstała swego rodzaju społeczna presja na doskonalenie się w zawodzie. Coraz częściej odrzuca się pogląd o istnieniu jakiegoś jednego warunku decydującego o efektach pracy zawodowej nauczyciela, a przyjmuje się założenie, że rezultaty pracy uwarunkowane są całym zespołem różnorodnych czynników.
Wydanie |
1 |
Oprawa |
miękka |
Ilość stron |
174 |
Format |
16.0x23.5 |
Wydawca:
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne / GWP
Autor:
Ewa Filipiak
Rok wydania:
2012
Wydawca:
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne / GWP
Autor:
Krzysztof Kuźmicz
Rok wydania:
2015
Wydawca:
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne / GWP
Autor:
Śliwerski Bogusław (red.)
Rok wydania:
2006
Wydawca:
Wydawnictwo Harmonia
Autor:
Agnieszka Borowska-Kociemba, Małgorzata Krukowska
Rok wydania:
2014
Zazwyczaj podczas kłótni obwiniamy się, grozimy, mamy nierealne żądania. Wychodzimy z założenia, że jedna ze stron musi przegrać, aby druga wygrała. Jedna ze stron musi się mylić, aby druga miała rację. Taka wymiana zdań jest gwałtowna, raniąca i bezproduktywna. Dzieje się tak, gdy np. długo unikamy konfrontacji, tłumimy swoje uczucia i uważamy, że nasze potrzeby są ważniejsze niż drugiej strony.
Jak w takim razie dojść do kompromisu? Czy jest szansa na to, aby każda ze stron mogła otrzymać to, czego pragnie, nie pozbawiając drugiej osoby takiej samej możliwości? Poznaj zasady uczciwej kłótni.
Czytaj więcej
Terapeuci poznawczo-behawioralni pracujący z dziećmi i młodzieżą, doczekali się podręcznika, który w niezwykle przystępny sposób pokazuje jak do tej grupy pacjentów, wykorzystać osiągnięcia terapii schematów.
Czytaj więcej
„Terapia schematów dzieci i młodzieży” wydana pod redakcją Christofa Loose, Petera Graafa i Gerhard Zarbocka, to pionierska pozycja w prężnie rozwijającym się nurcie, jakim jest terapia schematów. Autorzy, badając nieadaptacyjne tryby rozwijającego się młodego człowieka, wykorzystali techniki behawioralne i psychologię rozwojową. Globalne spojrzenie na możliwości adaptacyjne, społeczne i intelektualne dziecka stało się możliwe dzięki czerpaniu z różnych szkół terapeutycznych, między innymi z terapii poznawczo-behawioralnej, terapii Gestalt czy podejścia systemowego.
Czytaj więcej
Kiedy stosunkowo nie tak dawno terapia schematów, jako tzw. trzecia fala CBT zaczęła zyskiwać popularność, ewentualne zastosowanie jej, bądź jej elementów w pracy z dziećmi i młodzieżą rozważano co najwyżej w odniesieniu do terapii nastolatków z nieprawidłowo kształtującą się osobowością. Wiele się w tej kwestii zmieniło, czego najlepszym dowodem jest „Terapia schematów dzieci i młodzieży”.
Czytaj więcej
Wydawca:
Oficyna Wydawnicza IMPULS
Autor:
Mirosława Wawrzak-Chodaczek
Rok wydania:
2017
Wydawca:
Oficyna Wydawnicza IMPULS
Autor:
Maria Bystrzanowska
Rok wydania:
2017
Wydawca:
Oficyna Wydawnicza IMPULS
Autor:
Monika Cabala
Rok wydania:
2017
Wydawca:
Oficyna Wydawnicza IMPULS
Autor:
Paweł Kozłowski, Łukasz Wirkus
Rok wydania:
2017