Robert J. MacKenzie – psycholog wychowawczy i terapeuta rodzin. Prowadzi warsztaty dla rodziców i nauczycieli według autorskiego programu Setting Limits. Od wielu lat z sukcesem pomaga rozwiązywać problemy z zachowaniem i uczeniem się dzieci i młodzieży. Członek Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego. Autor książek Uparte dzieci. Od konfliktu do współpracy i Nastolatki. Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić?
SPIS TREŚCIPodziękowania
Wstęp
1 Tworzenie sprawnie działającej struktury Cena nieefektywnej struktury
Błędne przekonania na temat struktury
Zasady w teorii a zasady w praktyce
Przedstawianie zasad uczniom
Nauczanie dobrych nawyków pracy oraz umiejętności organizacyjnych
Procedury odpowiedzialności
Pozyskiwanie wsparcia i współpracy ze strony rodziców
Czynniki związane z właściwym rozmieszczeniem uczniów
Podsumowanie
2 Jak nauczyciele uczą swoich zasad? Podejście przyzwalające
Podejście restrykcyjne
Podejście mieszane: przyzwalająco-restrykcyjne
Podejście demokratyczne
Podsumowanie
3 W jaki sposób dzieci uczą się Twoich zasad? Dlaczego nauczanie i uczenie się zawodzą
Dlaczego granice są ważne
Testowanie granic: jak dzieci prowadzą eksperymenty
To, co robimy, jest tym, czego uczymy
Nauka w domu wpływa na naukę w szkole
Skuteczne nauczanie zasad
Podsumowanie
4 Klasowy taniec nieskutecznej dyscypliny Taniec przyzwolenia
Taniec restrykcyjny
Taniec mieszany
Podsumowanie
5 Czy Twoje granice są stałe, czy ruchome? Granice ruchome: gdy „nie" oznacza „tak", „czasem" lub „może"
Granice stale: kiedy „nie" oznacza „nie"
Podsumowanie
6 Budowanie czytelnych komunikatów Wskazówki dotyczące wysyłania czytelnych komunikatów
Podsumowanie
7 Powstrzymywanie prób sił przed ich rozpoczęciem Gdy uczniowie nie słuchają, upewnij się
Gdy uczniowie spierają się z Tobą, zastosuj technikę przecięcia
Gdy uczniowie są zdenerwowani, pomóż im ochłonąć
Gdy uczniowie rzucają wyzwania, zaoferuj im ograniczony wybór
Podsumowanie
8 Jak wspierać zasady za pomocą konsekwencji? Dlaczego konsekwencje są ważne
Sposób stosowania konsekwencji decyduje o ich skuteczności
Czego możesz oczekiwać
Podsumowanie
9 Konsekwencje naturalne: nauka poprzez naturalne doświadczenieSytuacje, w których można wykorzystać naturalne konsekwencje
Podsumowanie
10 Konsekwencje logiczne: nauka poprzez doświadczenie zorganizowaneWskazówki dotyczące stosowania konsekwencji logicznych
Kiedy stosować konsekwencje logiczne
Konsekwencje logiczne i ich cena
Podsumowanie
11 Dwuetapowa procedura przerwy: skuteczny znak stopuSkuteczne stosowanie procedury przerwy
Wskazówki dotyczące stosowania procedury przerwy
Kiedy stosować procedurę przerwy
Podsumowanie
12 Jak radzić sobie z zachowaniem ekstremalnym? Względy prawne i względy bezpieczeństwa
Zachowanie skrajnie wyzywające
Zachowanie niebezpieczne i destrukcyjne
Rękoczyny lub zachowanie agresywne
Podsumowanie
13 Korzystanie z dodatkowego wsparciaBłędy wzmocnienia w gabinecie dyrektora
Rola dyrekcji w procesie wychowawczym
Wyzwania, jakim musi sprostać dyrekcja
Podsumowanie
14 Zachęcanie do współpracy - rola pozytywnej motywacjiMotywacja a wytyczanie granic
Negatywne komunikaty wywołują opór
Pozytywne komunikaty zachęcają do współpracy
Angażowanie rodziców
Podsumowanie
15 Czas preferowanych zajęć: niekończący się prezent motywacyjnyJak działa metoda CPZ
Rola nauczyciela
Rola uczniów
Czego należy się spodziewać
Podsumowanie
16 Kształcenie umiejętności: dawanie przykładu jest najskuteczniejszeCzasami dostarczenie informacji nie wystarczy
Poznanie możliwości działania
Rozbicie umiejętności na możliwe do nauczenia kroki
Zachowanie korygujące, dostarczające wzoru do naśladowania
Spróbuj jeszcze raz
Dostrzeganie sukcesów dzieci
Podsumowanie
17 Rozwiązywanie problemów z odrabianiem lekcjiTaniec
Po co odrabiać zadania domowe
System z zachwianą równowagą
Przywracanie równowagi systemów
Trzy kroki do uzyskania równowagi systemu
Czego należy oczekiwać
Gdy potrzebna jest profesjonalna pomoc
Podsumowanie
18 Opracowywanie szkolnego planu wychowawczegoPomoc wychowawcza z perspektywy organizacyjnej
Jak skuteczny jest Twój szkolny program wychowawczy
Praktyki wychowawcze poza klasą (poziom ogólnoszkolny)
Elementy skutecznego programu wychowawczego
Zasady kierujące Twoją pracą naprawczą
Satysfakcja z korzyści
Aneks 1: Od czego zacząć sugestie?
Aneks 2: Przewodnik dla nauczycielskiej grupy szkoleniowej