Roswitha Riebisch – ukończyła studia pedagogiczne w zakresie matematyki i sportu oraz pedagogiki terapeutycznej; pracowała jako nauczycielka w szkole w Berlinie, a także jako pedagog i terapeuta w szkole w Neuwied, gdzie była odpowiedzialna za indywidualne wspieranie uczniów, kierowanie działem terapii, przyjmowanie nowych uczniów i integrację zespołów klasowych. Zajmowała się również wsparciem metodyczno-dydaktycznym nauczycieli oraz doradztwem wychowawczym. Uczestniczyła w projekcie dotyczącym rozwoju szkół w aspekcie orientowania osobowego nauczycieli, prowadziła seminaria na ten temat jako wykładowca w Instytucie Doskonalenia i Dokształcania Nauczycieli w Moguncji.
Hubert Luszczynski – ukończył studia z politologii, historii i geografii na Wydziale Pedagogiki Szkół Średnich Uniwersytetu im. Jana Gutenberga w Moguncji, pracował jako nauczyciel w szkole średniej, wykładowca i moderator w Centrum Kształcenia Politycznego w Koblencji. Był osobistym asystentem wiceministra kultury w Ministerstwie Kultury w Moguncji, dyrektorem szkoły i inspektorem wydziału szkół ponadgimnazjalnych i zbiorczych. Prowadzi seminaria doskonalące dla nauczycieli i pracowników nadzoru pedagogicznego. Jest autorem licznych artykułów dotyczących rozwoju osobowego, partnerskiej kultury szkolnej, marketingu szkolnego, zarządzania jakością i polsko-niemieckiego partnerstwa szkół. W kwietniu 2013 otrzymał od prezydenta Krakowa odznaczenie
Honoris Gratia.Patronat:
"Głos Nauczycielski"Edukacja Internet Dialog
SPIS TREŚCIPrzedmowa
Rozdział 1Wprowadzenie do tematu
Rozdział 2Typologia uczniów
2.1. Cztery podstawowe typy uczniów
2.2. Mocne i słabe strony czterech typów
2.3. Typ a temperament
Rozdział 3Przykładowy opis i analiza przypadku dziecka
3.1. Zebranie faktów
3.2. Arkusz do diagnozy typu ucznia
3.3. Przyporządkowanie typu a indywidualny profil zdolności
3.4. Postępowanie z typami mieszanymi
3.5. Niebezpieczeństwa związane z posługiwaniem się typologią
Rozdział 4Cztery podstawowe typy uczniów i adekwatne do nich zachowania nauczycieli
4.1. Podjęcie decyzji
4.2. Kompetencje kluczowe
4.3. Wspieranie mocnych stron – wyrównywanie trudności edukacyjnych
4.4. Podjęcie uchwały
4.5. Lista pomysłów i wskazówek metodycznych dostosowanych do typu ucznia
4.6. Podsumowanie
Rozdział 5Moja postawa jako nauczyciela i jej oddziaływanie na cztery podstawowe typy uczniów
5.1. Jakie jest moje zachowanie na lekcji?
5.2. Nauczyciel typ intelektualny
5.3. Nauczyciel typ współpracujący
5.4. Nauczyciel typ działający
5.5. Nauczyciel typ emocjonalny
Rozdział 6Heterogeniczność osobowości uczniów i nauczycieli a codzienność szkolna
6.1. Ułatwianie pracy nauczyciela dzięki typologii uczniów
6.2. Tworzenie profilu klasy
Rozdział 7Ewaluacja wniosków
Rozdział 8Najważniejsze wskazówki
Rozdział 9Perspektywa
Załączniki
Załącznik 1 Miejsce naszej koncepcji wśród różnych teorii rozwoju szkoły
Załącznik 2a Arkusz obserwacji osobowości ucznia i sytuacji w klasie
Załącznik 2b Ankieta dla ucznia
Załącznik 2c Wskazówki do ustrukturyzowanej rozmowy wychowawcy z rodzicem
Załącznik 3a Arkusz do diagnozy typu ucznia
Załącznik 3b Tabela oceny wyników arkusza diagnostycznego
Załącznik 4 Cztery podstawowe typy uczniów oraz oczekiwane zachowania nauczyciela
Załącznik 5 Indywidualny katalog działań
Załącznik 6 Arkusz ewaluacyjny
Załącznik 7 Krótka charakterystyka czterech typów zachowań uczniów
Bibliografia