Z książki „Co nas drażni, co nas wkurza” Czytelnik dowie się:
· dlaczego cechy, które na początku wydawały nam się atrakcyjne w nowym partnerze, z czasem zaczynają nas irytować
· jak to się dzieje, że niektórych dźwięków nie potrafimy zignorować i jak to wykorzystują służby medyczne i porządkowe
· z jakiego powodu prowadzenie badań naukowych nad wydzieliną skunksów jest szalenie skomplikowane
· oraz w jaki sposób naukowcy denerwują badanych, by zdobyć wiedzę o działaniu „zirytowanego” mózgu.
Wydzielina skunksa, która kojarzy nam się z zapachem zepsutego jedzenia, zgrzyt paznokci na tablicy, który kojarzy nam się z krzykiem – te irytujące bodźce mogą mieć ze sobą coś wspólnego. Nieprzyjemne doznania łączą się w ich przypadku z reakcjami awersyjnymi, wykształconymi w toku ewolucji, żeby utrzymać nas przy życiu. Czynniki, które budzą w nas irytację, kojarzą nam się z czymś, czego organizm każe nam unikać, dlatego wyzwalają silną reakcję. To kwestia pomylonej tożsamości – nie potrafimy rozróżnić prawdziwego zagrożenia od czegoś, co je naśladuje.
Siedzicie na tarasie swojego domu z gazetą i poranną kawą. Przelatująca tamtędy mucha dochodzi do wniosku, że wasza głowa to najciekawsza i najbardziej intrygująca rzecz, jaką widziała w życiu. Niezmordowanie krąży wam wokół uszu. Nie zniechęca jej gazeta, teraz zwinięta i wykorzystywana w charakterze broni. Najwyraźniej ekscytację muchy tylko wzmaga to, że ją odganiacie. Poranna gazeta i kawa mogą działać na was kojąco, ale w obliczu uporczywego bzyczenia przestają się liczyć. Nie ma takiej możliwości, żeby nie irytowała was mucha, która lata wam wokół głowy. Jak to wyjaśnić?
Dlaczego niektórzy ludzie nie akceptują idei wywierania wpływu na innych, ale nie mają nic przeciwko motywowaniu? Moim zdaniem ma to związek z faktem, że stawiają znak równości między wpływaniem na innych a manipulowaniem lub oszukiwaniem, które polegają na zmienianiu ludzi dla własnych korzyści i wpływaniu na nich bez ich wiedzy.
Czytaj więcej
Zazwyczaj podczas kłótni obwiniamy się, grozimy, mamy nierealne żądania. Wychodzimy z założenia, że jedna ze stron musi przegrać, aby druga wygrała. Jedna ze stron musi się mylić, aby druga miała rację. Taka wymiana zdań jest gwałtowna, raniąca i bezproduktywna. Dzieje się tak, gdy np. długo unikamy konfrontacji, tłumimy swoje uczucia i uważamy, że nasze potrzeby są ważniejsze niż drugiej strony.
Jak w takim razie dojść do kompromisu? Czy jest szansa na to, aby każda ze stron mogła otrzymać to, czego pragnie, nie pozbawiając drugiej osoby takiej samej możliwości? Poznaj zasady uczciwej kłótni.
Czytaj więcej
Terapeuci poznawczo-behawioralni pracujący z dziećmi i młodzieżą, doczekali się podręcznika, który w niezwykle przystępny sposób pokazuje jak do tej grupy pacjentów, wykorzystać osiągnięcia terapii schematów.
Czytaj więcej
„Terapia schematów dzieci i młodzieży” wydana pod redakcją Christofa Loose, Petera Graafa i Gerhard Zarbocka, to pionierska pozycja w prężnie rozwijającym się nurcie, jakim jest terapia schematów. Autorzy, badając nieadaptacyjne tryby rozwijającego się młodego człowieka, wykorzystali techniki behawioralne i psychologię rozwojową. Globalne spojrzenie na możliwości adaptacyjne, społeczne i intelektualne dziecka stało się możliwe dzięki czerpaniu z różnych szkół terapeutycznych, między innymi z terapii poznawczo-behawioralnej, terapii Gestalt czy podejścia systemowego.
Czytaj więcej
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe PWN
Autor:
Urban Bronisław
Rok wydania:
2017
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe PWN
Autor:
Czabała Jan
Rok wydania:
2017
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe PWN
Autor:
Olechnowicz Hanna
Rok wydania:
2017
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe PWN
Autor:
Zimbardo Philip
Rok wydania:
2017