Książka zawiera dogłębne omówienie zasad terapii akceptacji i zaangażowania oraz sposobów ich wykorzystania w obszarze stosowanej analizy zachowania. Autorzy podkreślają konieczność świadomego rozwijania sześciu kluczowych procesów behawioralnych – wartości, zaangażowanego działania, akceptacji, defuzji, Ja jako kontekstu i kontaktu z chwilą obecną – w celu zwiększenia elastyczności psychologicznej, która jest konieczna do nabywania i utrzymania zachowań adaptacyjnych, konkurujących u rozwiniętych werbalnie klientów z nieadaptacyjnymi wzorcami zachowania.
Autorzy szczegółowo omawiają główne założenia terapii akceptacji i zaangażowania oraz wyjaśniają, jak jej sześć podstawowych procesów łączy się z kluczowymi koncepcjami z zakresu nauki o zachowaniu. Przedstawiają najnowsze modele, narzędzia, techniki oraz konkretne wytyczne dotyczące włączenia interwencji ACT do praktyki terapeutycznej. Pokazują również, jak dzięki teorii ram relacyjnych oraz terapii akceptacji i zaangażowania można poszerzyć zakres rozwiązywanych problemów i objąć wsparciem bardziej zróżnicowane populacje kliniczne, także w kontekście pracy ze zdarzeniami prywatnymi takimi jak myśli i emocje.
Książka stanowi cenne źródło wiedzy, inspiracji i praktycznych wskazówek dla analityków zachowania oraz wszystkich, którzy interesują się behawioryzmem. To również wartościowa lektura dla osób zainteresowanych ACT, które poznają dzięki niej podstawowe prawa rządzące zachowaniem, co pozwoli im na bardziej świadome i skuteczne dostosowanie interwencji do potrzeb klientów.
Książka poszerza spojrzenie na współczesny behawioryzm, przedstawiając jego fundamenty i kierunki rozwoju. Jej lektura wymaga pełnego skupienia i zaangażowania, ale włożony wysiłek wynagradza precyzyjny i spójny opis analizy funkcjonalnej wzbogaconej o zachowania werbalne. Pojęcia z zakresu ACT, szczególnie te mniej znane analitykom zachowania, zostały dokładnie omówione oraz zilustrowane wynikami badań i przykładami z praktyki klinicznej. To lektura obowiązkowa dla behawiorystów i terapeutów poznawczo-behawioralnych chcących rozbudować swój warsztat pracy. Podobnie jak autorzy zachęcam do zagłębienia się w nią z naukowym sceptycyzmem, otwartością i ciekawością.
dr Krystyna Pomorska
psycholożka, pedagożka, terapeutka behawioralna, adiunktka na Uniwersytecie Łódzkim i wykładowczyni Szkoły Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej USWPS
Książka wprowadza klasyczną analizę zachowania do pracy w duchu ACT z osobami z wyraźną sztywnością psychologiczną i behawioralną. Pozwala wyjść daleko poza spektrum zaburzeń rozwojowych. Autorzy prezentują praktyczne zastosowanie metafor i matrycy ACT w terapii osób ze spektrum autyzmu o wysokich kompetencjach werbalnych. Dla mnie ich książka stanowi inspirację do wykorzystania tego modelu terapeutycznego w pracy z rodzicami młodych klientów, umożliwiając pełniejsze wsparcie terapeutyczne oparte na wartościach w odpowiedzi na oczekiwania społeczne, z którymi mierzą się rodzice.
Michał Naczyński
psycholog, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, praktyk stosowanej analizy zachowania oraz
terapii akceptacji i zaangażowania